piątek 18 października 2019 imieniny Juliana i Łukasza 1931 - Zmarł Thomas Edison
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Podstawowe potrzeby życiowe człowieka

Cele operacyjne

Poziom I
Wiadomości


A – zapamiętywanie wiadomości
Uczeń:

· odpowiada na pytanie, co jest nam potrzebne do życia,
· podaje przykłady przedmiotów i substancji, które ułatwiają nam życie i tych, które są nam do życia niezbędne,
· określa, czym jest powietrze,
· wymienia zagrożenia związane z czystością powietrza,
· tłumaczy znaczenie wody dla organizmów żywych,
· podaje przykłady wykorzystania wody w przyrodzie i gospodarce człowieka,
· określa, do czego potrzebny jest nam pokarm,
· definiuje pojęcie pokarmu,
· rozpoznaje różne rodzaje pokarmu,
· wskazuje na substancje, które zmieniają smak, wygląd, kolor, itp. żywności,
· definiuje pojęcie „czystej żywności”.

B – zrozumienie wiadomości
Uczeń:

· rozpoznaje podstawowe potrzeby człowieka,
· dokonuje obliczeń zużycia wody w ciągu dnia,
· wyjaśnia, dlaczego bez tlenu możemy przeżyć tylko kilka minut,
· rozróżnia proces oddychania i wymiany gazowej,
· przyporządkowuje przedmioty, czynniki i substancje do określonej grupy (ułatwiających życie lub niezbędnych do życia),
· wyjaśnia przyczyny i sposoby zanieczyszczania powietrza i wody przez człowieka,
· tłumaczy, dlaczego nie powinniśmy oddychać zatrutym powietrzem,
· wyjaśnia, na czym polega różnica między wodą pochodzącą ze źródeł głębinowych i wodą uzdatnianą do picia w oczyszczalniach ścieków,
· tłumaczy, dlaczego bez pokarmu człowiek może przeżyć tylko kilka tygodni,
· interpretuje zależności między stanem spożywanego pokarmu a naszym zdrowiem,
· podaje znaczenie substancji chemicznych stosowanych w produkcji żywności.


Poziom II
Umiejętności


C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń:

· klasyfikuje czynniki, substancje i przedmioty na te, które ułatwiają życie, i te, które są do życia niezbędne,
· określa wpływ działalności człowieka na stan czystości wody, powietrza i żywności,
· przewiduje możliwe skutki niedoboru (lub braku) wody, powietrza i żywności na stan zdrowia, a nawet życie człowieka,
· przewiduje skutki zanieczyszczenia wody, powietrza i żywności na stan zdrowia człowieka,
· podaje propozycje działań na rzecz ochrony zasobów środowiska przyrodniczego, niezbędnych dożycia dla organizmów żywych.

D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Uczeń:

· ocenia wyniki dotychczasowych działań ekologów na zmianę świadomości ludzi w kwestii oszczędzania zasobów środowiska przyrodniczego,
· wskazuje wpływ czynników, które nie zależą bezpośrednio od społeczeństwa (np. dotyczących polityki państwa) na właściwe gospodarowanie zasobami Ziemi,
· uzasadnia wpływ wspólnych inicjatyw ludzi na oszczędzanie wody i zmniejszanie zanieczyszczania powietrza,
· ocenia wpływ substancji zanieczyszczających żywność na zdrowie ludzi,
· dostrzega zależności istniejące między stanem powietrza i wody a zdrowiem i komfortem życia ludzi.






Autor: Anna Nowak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl