wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przystosowania ryb do życia w wodzie

Przebieg lekcji

Przebieg lekcji

  1. Faza wprowadzająca

    1. Przypomnienie wiadomości o rodzajach zbiorników wodnych (kryteria podziału).

    2. Nawiązanie do tematu lekcji:
      • uczniowie słuchają nagrania szumu rzeki, morza i głosów ryb,
      • wymieniają zwierzęta żyjące w środowisku wodnym.

    3. Podanie tematu lekcji (rozdanie kart pracy).

  2. Faza realizacyjna

    1. Różnorodność gromady ryb (zwrócenie głównej uwagi na kształt ciała ryb):
      • nauczyciel demonstruje zdjęcia ryb (leksykon przyrodniczy) żyjących na różnych głębokościach (szczupak, pstrąg, kur rogacz, stornia),
      • uczniowie podają różnice między rybami żyjącymi w toni wodnej i na dnie zbiorników.

    2. Budowa morfologiczna ryb (indywidualna praca uczniów):
      • na podstawie podręcznika uczniowie poznają elementy budowy zewnętrznej ryb, które umożliwiają im życie w wodzie,
      • wskazanie przez uczniów elementów budowy zewnętrznej na żywych okazach (welon, mieczyk),
      • uczniowie podpisują elementy budowy zewnętrznej na schemacie ryby (karta pracy – ćw. 1).

    3. Określenie funkcji elementów budowy zewnętrznej ryby – uczniowie przyporządkowują funkcje do poszczególnych organów (karta pracy – ćw. 2).

    4. Omówienie czynności życiowych ryb (wypowiedzi uczniów, elementy pogadanki):
      • ruch, zwrócenie uwagi na rolę pęcherza pławnego,
      • odżywianie (różnorodność pokarmu, przystosowania do jego pobierania),
      • oddychanie (demonstracja budowy skrzeli na okazie głowy szczupaka),
      • rozmnażanie (jajorodność, jajożyworodność, żyworodność, ikra).

    5. Uczniowie uzupełniają ćw. 3 na karcie pracy – dotyczące czynności życiowych.

  3. Faza podsumowująca

    1. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące treści omawianych na lekcji.

    2. Uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości wskazują na elementy i cechy budowy ciała ryby umożliwiające jej życie w wodzie (zapis na karcie pracy – ćw. 4):
      • opływowy kształt ciała,
      • śluz,
      • układ łusek „dachówkowaty”,
      • oczy bez powiek,
      • płetwy parzyste i nieparzyste,
      • narząd linii bocznej,
      • skrzela,
      • pęcherz pławny.

    Zadanie pracy domowej

    Rozwiąż krzyżówkę zamieszczoną w karcie pracy (W artykule krzyżówka ta dostępna jest w wersji interaktywnej).

    Dla zainteresowanych

    *2. Z dostępnych Ci źródeł wyszukaj ciekawostki na temat ryb, które stanowią rozwiązanie krzyżówki.


    Ocena lekcji i uczniów

    Na tablicy wiszą trzy papiery pakowe z narysowanymi tarczami, nad którymi znajdują się pytania. Uczniowie podchodzą i rysują kropki na tarczach. Środek oznacza najwyższą ocenę.
    1. Czy podobała Ci się forma lekcji?
    2. Jak oceniasz swoją pracę?
    3. Czy nie miałeś trudności w rozwiązywaniu zadań?




Autor: Aneta Augustyniak
nauczycielka w Żurominie

Komentarze + Dodaj komentarz
  • ooo, KAsia Kowalik (odpowiedzi: 0)
  • wspaniała karta i uczy
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl