Scenariusz zajęć kółka przyrodniczego
Przyczyny ginięcia gatunkówCel ogólny:Zapoznanie uczniów z przyczynami ginięcia gatunków.
Cele operacyjne (szczegółowe): WIADOMOŚCI
Uczeń:
- Wymienia pięć gatunków zwierząt żyjących w Polsce, które są gatunkami rzadkimi bądź zagrożonymi.
- Wymienia cztery przykłady gatunków wymarłych, do których wyginięcia przyczynił się człowiek.
- Rozumie, dlaczego największym zagrożeniem dla zwierząt jest niszczenie środowiska ich życia.
UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń:
- Analizuje źródła zagrożeń dla wybranych gatunków zwierząt.
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy.
- Potrafi przewidzieć skutki, jakie wywołuje nieprzemyślana działalność człowieka w środowisku.
Postawy:Uczeń:
- Rozumie potrzebę ochrony gatunkowej roślin i zwierząt.
- Dostrzega zależność między działalnością człowieka w środowisku, a tempem wymierania gatunków.
- Kształtuje w sobie postawę poszanowania dla przyrody.
Metody i formy: - Wykład ilustrowany foliogramami.
- Praca w grupie – metaplan, praca z tekstem.
Materiały:- wycinki z czasopisma „Zwierzaki” dotyczące zagrożonych gatunków w Polsce – POLSKA CZERWONA KSIĘGA,
- wiadomości z Internetu,
- karty pracy,
- karteczki samoprzylepne,
- papier pakowy,
- kolorowe kartki i pisaki,
- ksero z podręcznika PWN do przyrody (kl. IV),
- foliogramy: „Wymarłe gatunki”, „Gatunki zagrożone”,
- foliogramy z mapami nt. zagrożeń fauny i flory z „Atlasu wielkich zagrożeń” (Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-wa, 1995).
Proponowana literatura:- Barnier M. „Atlas wielkich zagrożeń” – Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-wa 1995.
- Kalinowska A. „Ekologia –wybór przyszłości” - Wydawnictwo Editions Spotkania.
- „Podróże przyrodnicze”- podręcznik i karty pracy (przyroda dla klasy IV.) – Wydawnictwo Szkolne PWN, W-wa 1999.
- Stępczak K. „ Ochrona i kształtowanie środowiska” - podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP 1997.