Wstęp
Dział programu: Ochrona przyrody.
Cele lekcji:
Dziedzina poznawcza
A. Zapamiętanie wiadomości.
Uczeń:
- wie co to są odpady,
- wymienia rodzaje odpadów produkowanych w gospodarstwach domowych,
- definiuje pojęcia: segregacja, recykling,
- wymienia sposoby wykorzystania odpadów w przemyśle,
B. Rozumienie wiadomości.
Uczeń:
- wyjaśnia potrzebę segregowania odpadów i oszczędzania surowców,
- wskazuje możliwości ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów,
- rozróżnia odpady.
Umiejętności
C. Stosowanie umiejętności w sytuacjach typowych .
Uczeń:
- potrafi segregować odpady,
- zastosuje powtórnie niektóre odpady,
- dokona wyboru towaru w opakowaniu „przyjaznym dla środowiska”.
- czyta tekst ze zrozumieniem
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.
Uczeń:
- proponuje postępowanie, które prowadzi do zużywania małej ilości surowców,
- przewiduje skutki nieracjonalnej gospodarki
- ocenia swoje postępowanie związane z oszczędnością surowców.
- selekcjonuje i grupuje zdobyte wiadomości,
Postawy:
- poczuwa się do obowiązku wykorzystywania surowców wtórnych,
- przygotowanie do świadomych działań zmierzających do ograniczenia masy śmieci,
- poczucie moralnej odpowiedzialności za stan środowiska.
Metody pracy: dyskusja, analiza, praca z tekstem, interpretowanie wyników.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, kaseta magnetofonowa z nagranym wywiadem z dyrektorem wysypiska śmieci, odpady w postaci gazet, kubków plastikowych, kartoników po napojach, butelek po sokach, puszek aluminiowych, baterii, resztek materiałów. Odpady z papieru samoprzylepnego-grupa, która zbierze ich najwięcej, za poprawnie wykonane polecenia otrzymuje oceny.