Wstęp
Czas trwania: 2 x 45 min
Cel ogólny: zrozumienie różnicy między organizmami żywymi a elementami przyrody nieożywionej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia czynności charakterystyczne dla organizmów żywych,
- wymienia różne sposoby poruszania się zwierząt,
- uzasadnia, że rośliny mają zdolność ruchu,
- wyjaśnia, na czym polega samożywność i cudzożywność,
- potrafi wytłumaczyć, na czym polega produkowanie pokarmu przez rośliny,
- wyjaśnia cel wymiany gazowej u roślin i zwierząt,
- umie wymienić produkty wydalania roślin i zwierząt,
- opisuje wzrost i rozwój roślin i zwierząt,
- rozumie, w jakim celu organizmy żywe rozmnażają się,
- nazywa dwa podstawowe sposoby rozmnażania się,
- charakteryzuje sposoby rozmnażania bezpłciowego,
- wyjaśnia, na czym polega rozmnażanie płciowe.
Metody pracy:
- pogadanka,
- obserwacja,
- ćwiczenia w grupach podczas pracy przy komputerze.
Formy pracy:
- grupowa,
- z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
zeszyt ćwiczeń Marii Marko-Worłowskiej i Feliksa Szlajfera z wydawnictwa „Nowa Era”, rybka w słoiku, chomik w klatce, kawałek skały wapiennej, multimedialny program do nauki przyrody eduROM „Przyroda P4”, karta pracy.