Wstęp
Poziom nauczania: klasa VI
Czas trwania zajęć: 2 x po 45 minut
Rodzaj zajęć:
lekcja wprowadzająca nowe pojęcia z zakresu oddziaływań (siły magnetyczne)
Treści programowe:
· magnes i pole magnetyczne,
· oddziaływanie magnetyczne,
· magnetyzm na Ziemi,
· zastosowanie magnesów.
Cel główny:
Uczniowie poznają właściwości magnetyzmu.
Cele operacyjne lekcji:
a) wiadomości
Uczeń:
· zna pojęcia: magnesy, pole, bieguny magnetyczne,
· wie, jak oddziaływają na siebie bieguny magnetyczne,
· zna działanie kompasu; wie, czym są bieguny magnetyczne i geograficzne Ziemi.
b) umiejętności
Uczeń:
· wyjaśnia w oparciu o wynik doświadczenia, czym są magnesy, pole i bieguny magnetyczne,
· wyjaśnia, na podstawie filmu i w oparciu o wynik doświadczenia, jak oddziałują na siebie bieguny magnetyczne oraz przedstawia graficzny obraz tego oddziaływania,
· opisuje, jak działa kompas i wyjaśnia, czym różnią się bieguny magnetyczne i geograficzne Ziemi,
· rozpoznaje urządzenia, w których wykorzystano magnesy (lub elektromagnesy – propedeutycznie, bez szczegółowego tłumaczenia zasady działania, która będzie przedmiotem następnych zajęć).
c) postawy
Uczeń:
· zna i stosuje zasady bezpiecznego wykonywania doświadczeń,
· współpracuje w zespole.
Metody:
· eksponująca: pokaz filmu,
· praktyczna: pokaz, ćwiczenie przedmiotowe (doświadczenie),
· podająca: pogadanka, objaśnienie.
Formy pracy:
· indywidualna,
· zbiorowa,
· grupowa.
Środki dydaktyczne:
· zestaw do doświadczenia „oddziaływanie magnesu na różne przedmioty”,
· zestaw do doświadczenia „oddziaływanie wzajemne magnesów”,
· igły magnetyczne, magnesy (sztabkowe, podkowiaste, okrągłe), opiłki żelaza, kompas, globus,
· multimedialny program do nauki przyrody wydawnictwa Young Digital Poland eduRom „Strefa P6 Przyroda”,
· podręcznik „Mój świat”, klasa V, wyd. Rożak,
· zeszyt ćwiczeń.