Podziel zadania dla członków grupy. Swoje spostrzeżenia zapisujcie. Pamiętaj nie krzywdź żywych okazów co jakiś czas zwilżaj ciało zwierzęcia. Na wykonanie zadań jest 30 min. Po zakończeniu pracy wypuść zwierzęta do naturalnego środowiska.
- Obserwuj budowę zewnętrzną dżdżownicy. Prześledź wielkość pierścieni. Odszukaj siodełko. Naszkicuj pokrój ciała. Rysunek wykonaj ołówkiem.
- Rozpoznaj przedni odcinek ciała dżdżownicy. Opisz wygląd tej części ciała, zastanów się dlaczego jest tak ukształtowana. Zapisz spostrzeżenia.
.......................................................................................................................................
- Porównaj brzuszną i grzbietową część ciała dżdżownicy. Jakie różnice zauważyłeś ?
.......................................................................................................................................
- Połóż dżdżownicę na kartce papieru i obserwuj ją zachowując zupełną ciszę. Co słyszysz ? Obserwuj przez lupę szczecinki, jakie zadanie spełniają ?Pociągnij delikatnie palcem po brzusznej stronie ciała. Wykonaj ruch od przodu ku tyłowi i odwrotnie. Powtórz te czynność badając stronę grzbietową. Zapisz spostrzeżenia.
......................................................................................................................................
- Badanie wrażliwości dżdżownicy. Umieść kilka dżdżownic na ręczniku papierowym zwilżonym wodą. Zwilż wacik zmywaczem do paznokci. Zbliż wacik do części głowowej (nie dotykaj bezpośrednio ciała zwierzęcia). Jak dżdżownica reaguje na zapach? Zbliż wacik do drugiego końca ciała dżdżownicy. Zaobserwuj reakcję. Wnioski zapisz.
.......................................................................................................................................
- Zaobserwuj jak zachowuje się dżdżownica pod wpływem działania bodźca świetlnego(strumień światła z latarki).
.......................................................................................................................................
- Dowiedz się, z dostępnych źródeł, gdzie można znaleźć spokrewnione z dżdżownicą wazonkowce i rureczniki. Jaka funkcję spełniają w swoim środowisku.
- Na podstawie przeprowadzonych obserwacji wypisz przystosowania dżdżownicy do środowiska życia..
.......................................................................................................................................