-
Zajęcia praktyczne z technologii gastronomicznej (kl. II) - poziom wymagań
Zajęcia praktyczne z technologii gastronomicznej (kl. II) - poziom wymagań
Zajęcia praktyczne z technologii gastronomicznej (kl. II) - poziom wymagań
Poziom wymagań z zajęć praktycznych z technologii gastronomicznej - kl. IIOcenę celującą otrzymuje uczeń, który:- biegle posługuje się wiadomościami w rozwiązywaniu zadań wykraczających poza program nauczania,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- jego wydajność pracy przekracza ustaloną normę minimalną,
- wzorowo wykonuje ćwiczenia pracy praktycznej, pracuje zupełnie samodzielnie z własnymi usprawnieniami,
- wzorowo organizuje pracę i wzorowy jest przebieg tej pracy, uczeń wykorzystuje narzędzia, maszyny oraz inne urządzenia,
- przykładnie przestrzega norm i przepisów,
- uczeń doskonałe wykonuje zadania - wynik w pełni odpowiada warunkom odbioru.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami przewidzianymi programem nauczania,
- samodzielnie rozwiązuje zadania praktyczne,
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w sytuacjach nowych i nietypowych,
- osiąga minimum wymaganej wydajności,
- przestrzega przepisy bhp,
- prawidłowo i bardzo sprawnie wykonuje ćwiczenia w zakresie sporządzania potraw półmięsnych, z ryb, z drobiu, deserów dietetycznych, wyrobów cukierniczych, potraw kuchni religijnej,
- pracuje w pełni samodzielnie,
- określa zmiany fizyczno-chemiczne zachodzące podczas obróbki termicznej,
- potrafi omówić poszczególne rodzaje obróbki cieplnej, sprawnie omawia poszczególne etapy pracy – od surowców do uzyskania gotowej potrawy,
- wykonuje ćwiczenia starannie i z zachowaniem higieny oraz zasad bezpieczeństwa pracy,
- sprawnie przeprowadza ocenę organoleptyczną produktów i potraw,
- biegle charakteryzuje produkty pod względem towaroznawczym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:- opanował wiadomości i umiejętności o umiarkowanym stopniu trudności,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje i wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
- samodzielnie i higienicznie wykonuje ćwiczenia z poszczególnych działów określonych programem nauczenia (podroby, desery, żywność wygodna, kuchnia staropolska i regionalna, ryby, wyroby cukiernicze, garmażeryjne, dietetyczne),
- zna rodzaje obróbki termicznej i poprawnie je stosuje,
- umie przeprowadzić ocenę organoleptyczną,
- popełnia niewielkie pomyłki przy omawianiu zmian fizyczno-chemicznych zachodzącychpodczas obróbki termicznej,
- popełnia drobne pomyłki przy ocenie towaroznawczej.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:- opanował wiadomości i umiejętności podstawowe,
- wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
- przy wykonywaniu ćwiczeń określonych programem nauczania w klasie II jest mało samodzielny, pracuje tylko w grupie, jest mało staranny, ale pracuje zgodnie z przepisami bhp,
- zna rodzaje obróbki termicznej,
- słabo określa skład chemiczny i wartość odżywczą surowców,
- nie umie określić zmian fizyczno-chemicznych zachodzących podczas obróbki termicznej.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:- ma duże luki w wiadomościach i umiejętnościach – wykonuje ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności,
- na lekcjach jest bierny pracuje opieszale, ćwiczenia wykonuje niestarannie i mało higienicznie, pracuje z grupą lub z pomocą nauczyciela,
- nie zna składu chemicznego surowców,
- nie umie dokonać oceny organoleptycznej surowców i potraw,
- nie potrafi wyciągnąć wniosków z wykonanych ćwiczeń,
- prawidłowo przeprowadza obróbkę wstępną surowców.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:- nie opanował elementarnych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w kl. II,
- pracuje niedbale, niestarannie, nie zachowuje zasad higieny, pracuje niezgodnie z zasadami bhp,
- opuszcza zajęcia, nie uzupełnia wiedzy,
- nie umie scharakteryzować surowców pod względem przydatności kulinarnej.
Autor: Mirosława Skrzypkowska nauczycielka w zespole szkół ponadgimnazjalnych w Sierakowicach
|
|
|
|