wtorek 24 listopada 2020 imieniny Emilii i Flory 1891 - Urodziła się Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Wstęp
  • Etapy prac projektowych
Wykorzystanie metody projektów w nauczaniu przedmiotów zawodowych

Etapy prac projektowych

  1. Wybór przez nauczyciela zagadnień do realizacji metodą projektów.

  2. Wprowadzenie uczniów w zagadnienie.

  3. Dobór grup do realizacji zadań.

  4. Przygotowanie opisu projektu - zawarcie kontraktu.

  5. Planowanie pracy w zespole.

  6. Realizacja prac projektowych:
    • gromadzenie i selekcja informacji,
    • opracowanie zebranych informacji,
    • ocena prac na poszczególnych etapach,
    • przygotowanie sprawozdania z projektu,
    • przygotowanie i realizacja prezentacji projektu.

  7. Ocena projektu:
    • procesu wykonywania projektu,
    • sprawozdania z projektu (ew. wytworów materialnych),
    • prezentacja projektu.

Ad.1
Analiza programu i zawartych w nim celów powinna doprowadzić nauczyciela do wniosku, że zastosowanie metody projektów, a nie innych metod aktywnego kształcenia, jest najkorzystniejsze. Swoje zamierzenia nauczyciel powinien skonsultować z nauczycielami innych przedmiotów, aby uczniowie nie byli w tym czasie obciążeni wykonywaniem kilku projektów oraz aby znaleźć ewentualne związki międzyprzedmiotowe.

Ad.2
Nauczyciel powinien dokonać krótkiego wprowadzenia w temat projektu, aby zainteresować uczniów problematyką, wskazać potencjalne problemy i możliwości ich rozwiązywania oraz zmotywować ich do podjęcia działań.

Ad.3
Uczniowie samodzielnie powinni dobrać się w grupy 4-5-cio osobowe, a do mniejszych projektów
2-3 osobowe tak aby każdy mógł aktywnie działać w ramach grupy. Uczniowie mogą dobrać się w grupy a następnie określić temat projektu lub wspólnie wypracować interesujące ich tematy a następnie dobrać się w grupy do realizacji wybranych tematów.

Ad.4
Konspekt (opis) projektu pozwala precyzyjnie ustalić cel, zakres oraz zagadnienia istotne do wykonania projektu. Nauczyciel powinien jasno określić czego od projektu oczekuje i jakie są jego wymagania wobec uczniów.

Opis projektu nie powinien być zbyt szczegółowy i nie powinien określać wszystkich kroków jakie muszą wykonać uczniowie, aby nie ograniczać ich inicjatywy i zapału do pracy. Opis powinien jednak zawierać informacje o sposobie i kryteriach oceny jakie przyjmie nauczyciel.

Tak sporządzony opis projektu jest podstawą do zawarcia kontraktu między nauczycielem a grupą uczniów. Kontrakt zawierany jest w formie pisemnej i powinien zawierać: określenie tematu projektu, zakres prac projektowych, terminy wykonania poszczególnych etapów pracy, ustalenie kar za niedotrzymywanie terminów itp. Kontrakt należy tworzyć przy współudziale uczniów wykonujących projekty. Uczniowie mają prawo do projektowania kontraktu, jego uszczegółowienia i negocjowania zapasów.

Ad.5
Plan działania zespołu opracowują uczniowie; oni też dzielą się zadaniami do wykonania. Plan powinien określać: czynność do wykonania, osobę odpowiedzialną, termin wykonywania zadania i ewentualne koszty. Plan taki jest służy jako pomoc dla nauczyciela, bo pozwala na ustalenie planu konsultacji, oceny etapowej oraz oceny faktycznego wkładu pracy poszczególnych członków zespołu.

Ad.6
Projekt wykonywany jest częściowo w ramach godzin lekcyjnych (konsultacje), a częściowo w czasie pozalekcyjnym jako praca domowa. Końcowym rezultatem pracy uczniów jest sprawozdanie z projektu (ewentualnie wytwór materialny), prezentacja projektu na forum klasy oraz dyskusja w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości.

Sprawozdanie z projektu powinno zawierać:
1. Pierwszą stronę z tytułem projektu i nazwiskami autorów.
2. Spis treści.
3. Streszczenie projektu.
4. Podziękowania.
5. Wstęp.
6. Warunki projektu.
7. Procedurę badań.
8. Odkrycia i informacje.
9. Wnioski.
10. Rekomendacje.
11. Bibliografię.
12. Załączniki.

Ad.7
Na końcową ocenę projektu składają się oceny cząstkowe otrzymane na poszczególnych stopniach pracy oraz ocena za sprawozdanie (ewentualnie również ocena materialnego wytworu) i za prezentację na forum klasy. Oceny dokonuje nauczyciel (w proces oceniania mogą być również zaangażowani uczniowie, inni nauczyciele - gdy praca ma charakter interdyscyplinarny - oraz ewentualnie zaproszeni eksperci).





Autor: mgr inż. Robert Stasiak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl