sobota 24 sierpnia 2019 imieniny Bartłomieja i Jerzego 1948 - Urodził się Jean-Michel Jarre
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Statystyka - sprawdzian

Wstęp


Przedstawiam propozycję sprawdzianu pisemnego, który można przeprowadzić w szkole średniej zawodowej, z przedmiotu statystyka, realizowanego w ramach programu nauczania dla zawodu technik ekonomista (23 02/T-5,SP/MEN/1998.02.24). Proponuję także sporządzenie (na tej podstawie) karty obserwacji klasy, przydatnej w ewaluacji procesu dydaktycznego. Arkusz dotyczy całej grupy piszącej dany sprawdzian. Przygotowany jest tak, aby nauczyciel mógł go wypełniać podczas pisania sprawdzianu przez uczniów.

Sprawdzian obejmuje szeroki zakres tematyczny z analizy statystycznej, która zajmuje ok. 60 % całego programu nauczania statystyki. Statystyczna analiza struktury powinna być przeprowadzona kompleksowo, czyli z jednoczesnym uwzględnieniem dużej liczby charakterystyk możliwych do obliczenia w danym typie rozkładu. Wiemy, że każda grupa charakterystyk opisuje rozkład w innym aspekcie. Uczniowie (słuchacze) powinni być tego świadomi, że ograniczając się do analizy tylko jednej grupy charakterystyk, np. tylko do miar średnich czy tylko do miar zróżnicowania nie wyczerpują wszystkich właściwości rozkładu jednej zmiennej.

Proponowany przeze mnie sprawdzian obejmuje:

  1. miary średnie klasyczne – średnią arytmetyczną;
  2. miary średnie pozycyjne – dominantę, kwartyl pierwszy i trzeci oraz drugi czyli medianę;
  3. miary zmienności (zwane również miarami zróżnicowania, dyspersji, rozproszenia), w tym miary bezwzględne: obszar zmienności, wariancję, odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne oraz miary względne, tj. współczynnik zmienności wyrażony w % ;
  4. miary asymetrii (skośności) czyli wskaźnik asymetrii i współczynnik skośności.


Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami dla koleżanek i kolegów,


Jadwiga Osińska





Autor: Jadwiga Osińska
Zespół Szkół w Adamowie

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl