poniedziałek 18 listopada 2019 imieniny Klaudyny i Romana 1860 - Urodził się Ignacy Paderewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wykorzystanie metody projektów w nauczaniu przedmiotów zawodowych

Wstęp

Kształcenie podstaw przedsiębiorczych uczniów w procesie nauczania w szkole średniej ma obecnie bardzo duże znaczenie wobec zmian jakie nastąpiły w gospodarce polskiej w latach 90-tych. Państwo nie gwarantuje miejsca pracy dla absolwenta szkoły. Absolwent szkoły powinien być przygotowany do samodzielnego kreowania swojej kariery zawodowej i dostosowywania swoich kwalifikacji do oczekiwań rynku pracy. Można przewidywać, że większość spośród absolwentów będzie musiała wielokrotnie się przekwalifikowywać lub podejmować działalność na własny rachunek. Zadania szkoły muszą się więc radykalnie zmienić w stosunku do dotychczasowych.

Nauczyciel musi przewartościować swój warsztat pracy, bo inna jest teraz jego rola w działaniach edukacyjnych. Zamiast przekazywania wiedzy jako podstawowego sposobu przygotowania ucznia do dorosłego życia, kształcenie przedsiębiorcze główny nacisk kładzie na rozwój podstaw sprzyjających osiąganiu sukcesu w życiu. Oznacza to konieczność tworzenia przez nauczyciela takich sytuacji edukacyjnych, w których uczniowie mają możliwość podejmowania odpowiedzialności za swoje kształcenie, mają możliwość dokonywania wyborów oraz większą wolność w podejmowaniu działań bez obaw popełniania błędów.

Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, które wymagają integrowania wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów. Problemy i zadania powinny być zbliżone do tych, z którymi uczniowie mogą spotkać się w rzeczywistości. Wymaga to stosowania odmiennych metod niż tradycyjne.

Korzystając z badań naukowych można przedstawić zmiany stylu nauczania następująco:
 

STYLE NAUCZANIA

Podejście tradycyjne

Podejście przedsiębiorcze

nauczyciel skupia się na treści

skupia się na procesie dochodzenia do wiedzy

nauczyciel jest centrum zainteresowania

uczeń jest w centrum zainteresowania

nauczyciel jest ekspertem

nauczyciel jest organizatorem procesu kształcenia

nauczyciel jest nieomylny

nauczyciel ciągle się uczy

uczniowie są bierni

uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie kształcenia

poruszane na lekcji zagadnienia są z góry ustalone- realizacja programu

elastyczność w ustalaniu tematyki zajęć- osiągnie celów kształcenia

nacisk jest położony na teorię

nacisk jest położony na zastosowanie teorii w praktyce

na lekcji omawiany jest jeden temat związany z przedmiotem

realizowane są zadania interdyscyplinarne łączące wiedzę z wielu przedmiotów

strach przed błędami

uczenie się na błędach

ograniczona wymiana informacji pomiędzy uczniami

uczenie się we współpracy (interakcyjne)


Badania skuteczności uczenia się dowodzą, że metody wymagające osobistego zaangażowania się uczącego, takie jak udział w dyskusji, wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń oraz wykorzystywanie wiedzy i umiejętności w sytuacjach rzeczywistych lub zbliżonych o rzeczywistych charakteryzują się największą skutecznością (stopień zapamiętywania wynosi 50-90%). W tradycyjnych stylach nauczania, gdzie nauczyciel jest stroną dominującą, a uczeń jedynie odbiorcą informacji, skuteczność jest znacznie mniejsza (5-30%) i zależy od dodatkowych środków pobudzających zmysł (porównania, skojarzenia, obrazy itp.).

Analiza wymagań rynku pracy wykazuje również, że nawet bardzo dobre przyswajanie sobie przez ucznia wiedzy w swoim fachu daje niewielkie szanse na zatrudnienie. Wielu pracodawców wymaga od kandydatów umiejętności i postaw niezależnych od stanowiska pracy. Są to najczęściej:
- kreatywność(umiejętność twórczego myślenia)
- komunikatywność(łatwość nawiązywania kontaktów)
- otwartość
- umiejętność planowania i osiągania postawionych celów
- umiejętność i śmiałość podejmowania decyzji
- odpowiedzialność
- samodzielność
- umiejętność pracy w zespole i zdolności organizacyjne
- odporność na stres.

Jedną z metod kształtowania takich umiejętności i postaw jest metoda projektów.




Autor: mgr inż. Robert Stasiak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl