Plan wynikowy z przedmiotu: kultura zawodu
Część 1
Materiał przeznaczony do realizacji w pierwszej klasie technikum ekonomicznego Plan wynikowy z przedmiotu: kultura zawodu
RZEDMIOT: kultura zawodu KLASA: pierwsza technikum ekonomicznego I. PROGRAM: Pracownik a przedsiębiorstwo
LICZBA GODZIN: 18 WSTĘPNE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA | POZIOM A - nazywa normy społeczne, rozróżnia zachowania etyczne i nieetyczne, zna pojęcia rynku pracy, konkurencji, podaje podstawowe dokumenty związane z pracą zawodową, nazywa instytucje związane z rynkiem pracy, wyszukuje samodzielnie oferty pracy, podaje swoje umiejętności.
POZIOM B - analizuje własne umiejętności, określa przydatność określonych norm społecznych, analizuje rynek pracy, określa różne sposoby poszukiwania pracy, analizuje potrzeby pracodawcy i pracownika, rozumie wpływ zachowań pracownika na wizerunek zakładu pracy.
POZIOM C - analizuje własne cechy na potrzeby pracy zawodowej, nazywa etapy ubiegania się o pracę, analizuje własną aktywność zawodową, określa sposoby rozwijania własnych umiejętności, próbuje określać role poszczególnych instytucji rynku pracy. |
CELE OGÓLNE NAUCZANIA:
Przygotowanie uczniów do poruszania się na trudnym rynku pracy, aktywizacja zawodowa uczniów, przygotowanie najważniejszych dokumentów związanych z podjęciem pracy, uświadomienie uczniom i pomoc w interpretacji ich umiejętności, zapoznanie uczniów z podstawowymi instytucjami związanymi z pracą zawodową, identyfikowanie celów pracownika i pracodawcy, uświadomienie uczniom wpływu zachowań pracowników na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa, rozróżnianie różnych norm społecznych. CELE OPERACYJNE - zamierzone osiągnięcia ucznia | MATERIAŁ NAUCZANIA - tematy lekcji | POZIOM A - zna pojęcie kultury, grupy formalnej i nieformalnej, rozróżnia normy społeczne, wymienia dokumenty potrzebne przy staraniu się o pracę, z pomocą nauczyciela sporządza proste przykłady, zna ogólne normy i zasady zachowań w miejscu pracy, odróżnia zachowania etyczne od nieetycznych, podaje główne elementy składające się na osobowość człowieka, wymienia podstawowe funkcje etyki zawodowej, określa własne umiejętności przydatne w konkretnym zawodzie, potrafi określić podstawową funkcję instytucji związanych z pracą zawodową. | 1. Jak rozumiemy pojęcie kultury? (1h)
2. Kultura osobista a kultura zawodu. (1h)
3. Struktura osobowości człowieka. (1h)
4. Zakład pracy jako środowisko społeczne. (1h)
5. Rynek pracy w regionie. Konkurencja na rynku pracy. (1h)
6. Formalne i nieformalne stosunki w zakładzie pracy. (1h)
7. Etyka zawodowa ekonomisty. (1h)
8. Zasady i normy zachowań w zakładzie pracy. (1h)
9. Ubieganie się o pracę. (1h)
10. Jak wygląda list motywacyjny? (1h)
11. Konstrukcja listu motywacyjnego- ćwiczenia. (1h)
12. Metody sporządzania CV. (1h)
13. Konstrukcja własnego CV - ćwiczenia. (2h)
14. Jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna? (1h)
15. Inscenizacja rozmowy kwalifikacyjnej – ćwiczenia. (1h)
16. Wpływ zachowań pracowników na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa. (1h)
17. Podsumowanie wiadomości. (1h) | POZIOM B - wiąże dokumenty związane z pracą zawodową z konkretnym ogłoszeniem prasowym, sporządza je starannie, zna wszystkie elementy osobowości człowieka, podaje procedurę ubiegania się o pracę, analizuje własne umiejętności pod kątem przydatności w określonym zawodzie argumentuje zachowania etyczne i nieetyczne, wyjaśnia na czym polega etyka zawodowa ekonomisty, podaje proste przykłady przy klasyfikacji pojęć, odpowiada na proste pytania rozmowy kwalifikacyjnej, określa wpływ pracownika na wizerunek przedsiębiorstwa. | POZIOM C - sporządza pełną dokumentację, ale nie unika błędów, podaje niektóre funkcje instytucji związanych z rynkiem pracy, przygotowuje własną inscenizację prostej rozmowy kwalifikacyjnej, analizuje konkurencję na rynku pracy, wyjaśnia wpływ pracownika na kształtowanie wizerunku konkretnego przedsiębiorstwa, określa na czym powinna polegać estetyka stanowiska pracy, wyjaśnia rolę wyglądu zewnętrznego pracownika, zna metody ubiegania się o pracę. | POZIOM D - podaje kilka przykładów określonych zjawisk, sam analizuje pojęcia, definiuje pojęcia własnymi słowami, starannie i prawie bezbłędnie sporządza dokumentację ubiegania się o pracę, zna funkcje głównych instytucji związanych z rynkiem pracy, sporządza dokumentacje przy pomocy różnych metod, analizuje własną osobowość, orientuje się i wybiera bezbłędnie te cechy i umiejętności, które będą potrzebne w konkretnym zawodzie, określa na czym polega aktywizacja zawodowa i podaje przykłady konkretnych rozwiązań, wyjaśnia zjawiska na własnych przykładach, analizuje wszystkie normy społeczne. | Konieczne osiągnięcia ucznia by kontynuował naukę: ISTOTNE WEWNĄTRZPRZEDMIOTOWO: Wymienia i sporządza podstawowe, proste dokumenty związane z podjęciem pracy (ofertę pracy, list motywacyjny, CV), określa własne umiejętności w pracy zawodowej, wymienia instytucje związane zpracą zawodową.
ISTOTNE PONADPRZEDMIOTOWO: Określa sytuację na lokalnym i krajowym rynku pracy.
UŻYTECZNE: Potrafi powiązać konkretną sprawę z odpowiednią instytucją rynku pracy, wie w jaki sposób szukać pracy i ubiegać się o nią.
Autor: mgr Ewa Pęciak nauczyciel przedmiotów ekonomicznych w zespole szkół w Katowicach
Początek publikacji: 2006-04-05
|
|
|
|