Na wielu przedmiotach zawodowych uczniowie wykonują projekty różnego rodzaju urządzeń, maszyn i mechanizmów, przy czym najczęściej ograniczają się do jednego wariantu rozwiązania konstrukcyjnego. Tymczasem, przyjmując ścisłe założenia dla jakiejś maszyny lub urządzenia teoretycznie można by było zaprojektować je w nieskończonej liczbie odmian konstrukcyjnych, praktycznie zaś w bardzo dużej. Spośród tej liczby rozwiązań można byłoby wyodrębnić cały szereg opracowań odpowiadających w pewnym przybliżeniu przyjętym założeniom, różnić się jednak one mogą bardzo znacznie sposobem lub szczegółami ujęcia konstrukcyjnego. Prawdopodobnie każde z tych rozwiązań będzie istotnie odpowiadać całkowicie założeniom, lecz może nie każde uwzględnia wszystkie konieczne warunki zapewniające prawidłowość opracowanej konstrukcji. Celem optymalizacji rozwiązań konstrukcyjnych jest więc wybranie najkorzystniejszego spośród szeregu możliwych do przyjęcia wariantów. W niniejszym referacie przedstawiony zostanie przykład zastosowania optymalizacji w celu dokonania wyboru najlepszego rozwiązania projektowanej przekładni pasowej.
Zaprojektowanie przekładni pasowej jest jednym z ćwiczeń, jakie wykonują uczniowie w ramach przedmiotu „podstawy konstrukcji maszyn” w kl. 4 technikum. W pierwszej części projektu zadaniem uczniów jest obliczenie wymiarów geometrycznych i liczby pasków przekładni oraz dokonanie wyboru najlepszego z trzech wariantów przekładni obliczanych dla podanych przez nauczyciela rodzajów pasków (zależnych od mocy przenoszonej przez przekładnię).
W referacie przyjęto następujące dane wyjściowe do obliczeń:
Moc przenoszona | N = 5 KW |
Obroty na wejściu | n1= 1440 obr/min |
Czas pracy | T = 8 h/dobę |
Przełożenie | i = 2 |
Warunki pracy | ciężkie |
Urządzenie napędzane | obrabiarka do drewna |
Pełny tekst referatu do pobrania w formacie
.doc lub
.pdf