piątek 19 kwietnia 2019 imieniny Adolfa i Tymona 1824 - Zmarł George Byron
Do końca roku pozostało: 0 dni
Rodzic
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metoda rozwiązywania konfliktów

Dlaczego rodzice powinni uczyć się czynnego słuchania. Postawy konieczne przy stosowaniu czynnego słuchania

Dlaczego rodzice powinni uczyć się czynnego słuchania  

Zapewne wielu spośród państwa ma teraz wątpliwości co do stosowania aktywnego słuchania, ze względu na pozorną sztuczność takiej rozmowy. („To jest takie nienaturalne”. „Ludzie tak nie rozmawiają ze sobą”. „Co tak właściwie jest celem czynnego słuchania”. „Sam sobie wydawałbym się idiotą gdybym tak odpowiadał mojemu dziecku”, etc.) Są to reakcje zrozumiałe, ponieważ rodzice są przyzwyczajeni zarządzać, pouczać, pytać, sądzić, grozić, upominać lub uspokajać.

Czynne słuchanie wspiera u dziecka proces uwalniania się od niepokojących uczuć poprzez otwarte ich wyrażenie. Ponad to:

  • Stwarza serdeczne stosunki między rodzicami i dzieckiem oparte na zrozumieniu i zaufaniu.
  • Uczy dzieci, że nie należy wstydzić się i ukrywać swoich uczuć przed rodzicami (nawet, gdy są emocjonalnie negatywne, gdyż uniemożliwia to pozbycie się ich skutków).
  • Umożliwia rozwiązanie problemu przez dziecko.
  • Wpływa ono na dziecko w ten sposób, że słucha ono myśli i poglądów rodziców z większą chęcią i gotowością.
  • „Zostawia dziecku piłkę” - dzieci myślą, diagnozują i analizują problem samodzielnie, dochodząc w końcu do jakiś konstruktywnych rozwiązań, podczas gdy wypowiedzi rodziców: radzące, logiczne, pouczające i temu podobne wyrażają brak zaufania, kiedy zabierają dziecku odpowiedzialność za rozwiązanie problemu.
    Jak należy postępować, gdy rozwiązanie jest, mimo wszystko, nie do przyjęcia przez rodzica? O tym będzie w dalszych rozdziałach.
  • Jest jedną z najskuteczniejszych metod, aby pomóc dziecku stać się bardziej samodzielnym, odpowiedzialnym za siebie i bardziej niezależnym (przygotowuje dziecko do dorosłego życia).                                                                                                                                

Postawy konieczne przy stosowaniu czynnego słuchania

Przy czynnym słuchaniu musicie wprowadzić w praktykę życiową szereg postaw, aby być skutecznym czynnym słuchaczem. Nie spełnienie tego warunku sprawi, że wasze zabiegi będą brzmiały nieszczerze, fałszywie, pusto i mechanicznie.

Niczego nie osiągniecie, jeżeli będziecie traktować czynne słuchanie jako prostą technikę stosowaną kiedy dziecko ma problem, bez odpowiedniej postawy i nastawienia. Musicie:

  • Chcieć słuchać, co dziecko ma do powiedzenia. To znaczy musicie mieć zamiar znaleźć czas na słuchanie. Jeśli nie macie akurat czasu, trzeba to tylko powiedzieć.
  • Chcieć dziecku naprawdę pomóc. Jeśli nie chcecie, poczekajcie, aż taka chęć się pojawi.
  • Rzeczywiście być gotowi zaakceptować jego uczucia bez względu na to, o co może chodzić lub jak bardzo różnią się od waszych własnych uczuć lub odczuć, które waszym zdaniem dziecko „powinno” przejawiać. Potrzeba czasu, żeby dojść do tej postawy.
  • Mieć głębokie zaufanie w zdolność dziecka do uporania się ze swoimi uczuciami, przedarcia się przez nie i znalezienia rozwiązań swoich problemów. Zyskacie to zaufanie do dziecka, gdy będziecie obserwować je przy rozwiązywaniu jego własnych problemów.
  • Być świadomi, że uczucia są przemijające, a nie trwałe. Uczucia zmieniają się - nienawiść może zmienić się w miłość, w miejsce zniechęcenia może szybko wstąpić nadzieja. Wobec tego nie potrzebujecie obawiać się uzewnętrzniania uczuć przez dziecko; nie ustalą się w nim na zawsze. To pokaże wam czynne słuchanie.
  • Być gotowi traktować wasze dziecko jako odrębnego, nie należącego do was człowieka, jako indywidualność samą dla siebie, która otrzymała od was swoje własne życie i swoją własną tożsamość. To „bycie odłączonym” da wam możliwość „pozwolenia” dziecku na własne uczucia, swój własny sposób widzenia rzeczy. Tylko przez odczucie „bycia odłączonym” możecie udzielić dziecku pomocy. Musicie być przy nim, kiedy przeżywa swoje problemy, ale nie złączeni z nim.   




Autor: Mgr Iwo Iwaszków
Komentarze + Dodaj komentarz
  • każdy rodzic powinien wypracować własną metodę wychowawczą, niezbednik rodzica (odpowiedzi: 1)
  • Cudze metody wychowawcze wprowadzają sztuczność w relacjach rodzice-dzieci. W sytuacjach napięć i konfliktów rodzic zastanawia się, jakie były zalecenia autora, a nie analizuje sytuacji "tu i teraz" z jej unikalnym kontekstem, przeżyciami/doświadczeniami dziecka. Nasze dzieci to nie są maszyny, które działają tak jak chcemy, gdy zastosujemy określone procedury. Nasze dzieci są istotami z krwi i kości, a naprawdę kochający rodzice powinni sami - kierując się sercem i budując bliskie relacje z dzieckiem - wypracowywać własne, indywidualne strategie postępowania! Jak rodzice mogą oczekiwać od nauczycieli indywidualnego podejścia na lekcji z udziałem ponad 20 uczniów, skoro sami korzystają ze wskazówek dla masowego odbiorcy?
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl