niedziela 21 lipca 2019 imieniny Dalidy i Daniela 1899 - Urodził się Ernest Hemingway
Do końca roku pozostało: 0 dni
Rodzic
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Nauka bez procesu nauczania
Nauka bez procesu nauczania

Nauka bez procesu nauczania

Naukowcy odkryli, że w przeciwieństwie do tego, co nam się wpajaw szkole, uczyć się również można nie skupiając uwagi na uczeniu się. Co więcej, uczyć się można zupełnie nieświadomie.

Mózg adaptuje się szybko i nieprzerwanie do otaczającego nasśrodowiska, stając się bardziej wrażliwym na ważne i częstopowtarzające się bodźce. Uważa się, że proces uczenia się jestspecyficznym zadaniem i uczymy się rozpoznawania istotnych dla nasbodźców w sposób świadomy - naszą intencją jest nauczenie się.Jednak okazuje się, że istnieją i inne typy uczenia się, które niewymagają od nas uwagi, a nawet świadomości tego, czego się uczymy.
Takeo Watanabe wraz ze współpracownikami z Boston University,Massachusetts poprosili osoby badane o rozpoznawanie literpojawiających się na środku ekranu. Jednak to proste zadanie niebyło głównym celem eksperymentu. Na obrzeżu prezentowanego obrazu,dookoła rozpoznawanych liter, pokazywano osobom badanym słabowidoczne, poruszające się losowo punkty, z których jedynie 5 proc.poruszało się w tym samym kierunku. Zadanie polegające narozpoznawaniu liter miało na celu skupienie uwagi osoby badanej naśrodku ekranu.
Po miesiącu treningu osoby badane przetestowano pod kątemrozpoznawania kierunku ruchu losowo poruszających się punktów, zktórych 10 proc. poruszało się w jednym kierunku. Osoby potreningu dawały sobie radę dużo lepiej niż grupa kontrolna -szczególnie gdy kierunek ruchu punktów był taki sam, jak kierunekpunktów podczas sesji treningowych z rozpoznawaniem liter.

Doświadczenie to wskazuje, że uczymy się cały czas, często niebędąc świadomymi tego procesu - konkludują badacze.
Okazuje się, że szum informacyjny, który świadomie pomijamy, mawpływ na nasze zachowanie. Od tego, co ignorujemy, nie udaje namsię uciec. Ta cecha z pewnością ma ogromne znaczenie w rozwojuewolucyjnym - lepiej przystosowuje organizm do środowiska, a wewspółczesnym świecie może zostać wykorzystana np. przez środkimasowego przekazu do manipulowania widzami.





Autor: PAP
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Brak spacji, aaaiszaaa (odpowiedzi: 0)
  • Błędy techniczne powodują, że nie mogę się skupić na treści.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl