środa 26 czerwca 2019 imieniny Jana i Pawła 1930 - Urodził się Sławomir Mrożek
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Bibliografia i jej rodzaje

Przebieg lekcji

I. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

II. Wyjaśnienie pojęcia "bibliografia".

1. Swobodna rozmowa z uczniami na temat bibliografii, nawiązanie do wiadomości wyniesionych ze szkoły podstawowej, próba zdefiniowania bibliografii (w razie trudności - odczytanie definicji ze słownika).

2. Prezentacja planszy z definicją bibliografii i zapis definicji do zeszytu.

BIBLIOGRAFIA (z jęz. gr. "biblion" - księga, "grafejn" - pisać) - uporządkowany spis książek lub innych dokumentów (czasopism, map, kaset magnetofonowych, kaset wideo) dobranych według określonych kryteriów.

3. Próba wyjaśnienia przez uczniów różnicy między bibliografią a katalogiem.

Bibliografia - spis dokumentów wydanych; katalog - spis dokumentów konkretnego księgozbioru, np. bibliotecznego.

4. Geneza bibliografii - krótka informacja nauczyciela-bibliotekarza.

Bibliografie sporządzano już w starożytności. W Polsce pierwsze bibliografie powstały w VII w. Najwybitniejszym polskim bibliografem był Karol Estreicher.
Rozdanie grupom przygotowanych kart z informacjami o Estreicherach i przeczytanie ich przez uczniów (załącznik nr 2).

III. Dyskusja na temat roli bibliografii w czasach współczesnych kierowana i w razie potrzeby wspomagana przez nauczyciela.

W obecnych czasach spisy bibliograficzne są bardzo potrzebne. Umożliwiają orientację w ogromnej ilości piśmiennictwa i dotarcie do poszukiwanych dokumentów. Każdy współczesny człowiek, szczególnie uczeń, student, powinien orientować się, co to jest bibliografia i umieć z niej korzystać, gdyż będzie mu to potrzebne w pracy samokształceniowej, przy poszukiwaniu materiałów na określony temat, przy pisaniu referatów, prac dyplomowych, magisterskich itp.

IV. Praca w grupach: przejrzenie zgromadzonych na stolikach przykładów bibliografii i referowanie spostrzeżeń (forma, treść, częstotliwość ukazywania się, zakres czasowy).

V. Podsumowanie wiadomości na temat bibliografii za pomocą planszy ilustrującej jej rodzaje(załącznik nr 3).

1. Bibliografie powszechne i narodowe np. polska bibliografia narodowa - rejestruje całość piśmiennictwa ukazującego się w Polsce na rynku wydawniczym:
a) bieżące

  • "Przewodnik Bibliograficzny" - ukazuje się raz na tydzień, posiada układ rzeczowy według UKD, rejestruje ogół produkcji wydawniczej, dotyczy tylko pozycji książkowych, czyli tzw. wydawnictw zwartych.

  • "BZCz" - "Bibliografia Zawartości Czasopism" - rejestruje artykuły na dany temat ukazujące się w czasopismach.

  • b) retrospektywne
  • "Bibliografia polska" Karola Estreichera - zawiera 38 tomów obejmujących piśmiennictwo polskie od XV do XIX w. Kontynuacją tego dzieła jest "Bibliografia polska 1901-1939".

  • 2. Bibliografie specjalne np. dziedzin wiedzy, zagadnień, osób:

  • "Nowy Korbut" - bibliografia literatury polskiej, ukazywała się od 1963 r. po 3 voluminy rocznie.

  • 3. Bibliografie załącznikowe - spisy dokumentów dołączone do referatów, monografii, prac dyplomowych, książek, które były wykorzystywane przy pisaniu tych prac, książek itp.
    Uświadomienie uczniom, że niedługo będą pisać takie prace, w których będą musieli wykazać źródła, z których korzystali, ponieważ książki i inne dokumenty chronione są prawami autorskimi. Te źródła to właśnie bibliografia załącznikowa.

    4. Zestawienie bibliograficzne - sporządza się na jakiś temat np. zestawienie książek i artykułów z czasopism o życiu i twórczości danego pisarza.

    5. Katalogi wydawnicze i księgarskie są specjalnym rodzajem informatorów bibliograficznych np. "Zapowiedzi Wydawnicze".

    Spisują piśmiennictwo wydawane w danych wydawnictwach lub sprzedawane w danych księgarniach. Biblioteki są zasypywane takimi ofertami, gdyż obecnie panuje duża konkurencja na rynku wydawniczym i księgarskim. Do szkół trafiają najczęściej katalogi: podręczników, pomocy naukowych, map, atlasów, kaset.

    VI. Praca samodzielna uczniów - wypełnienie kart pracy (załącznik nr 1).





    Autor: Lidia Wróbel
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl