niedziela 08 grudnia 2019 imieniny Klemensa i Marii 65 p.n.e - Urodził się Horacy
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Na czym opiera się ład europejski?

Przebieg lekcji

PRZEBIEG LEKCJI:
 
Nauczyciel prosi uczniów, aby zaprezentowali swoje prace domowe i omawia najciekawsze, nawiązując jednocześnie do tematu lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, by stworzyli tzw. łańcuch skojarzeń do słów: kultura europejska, np.:
kultura europejska - Chopin - Francja - Asterix - Paryż - Kraków - Wawel - Kazimierz Wielki itd.
Następnie krótko omawia propozycje uczniów.
Nauczyciel wyjaśnia, że tzw. ład europejski opiera się na trzech podstawach:
Biblii,
filozofii greckiej,
prawie rzymskim.
Do każdego elementu uczniowie przy pomocy nauczyciela podają przykłady, np. Biblia - malarstwo, wpływ dekalogu na poprawę stosunków międzyludzkich i wzajemny szacunek, literatura ("Quo Vadis"), film ("Dekalog") itd.
Nauczyciel może wspomnieć, że flaga UE też nawiązuje do symboliki chrześcijańskiej.
Filozofia grecka - w zakresie nauki (prawo Pitagorasa), w zakresie ustroju państw (demokracja).
Prawo rzymskie - prawodawstwo, uczniowie przypominają zasady prawa rzymskiego poznane na lekcjach historii w klasie I np. twarde prawo, ale prawo; niech będzie wysłuchana i druga strona.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje uczniom materiały ilustrujące sztukę różnych kultur, np.:
materiały przedstawiające miasta europejskie i arabskie (mogą to być budowle muzułmańskie w Grenadzie, należy podkreślić, że do 1492 r. ta część Hiszpanii należała do Arabów);
materiały przedstawiające malarstwo europejskie i chińskie lub japońskie;
materiały przedstawiające średniowiecznego rycerza europejskiego i japońskiego samuraja; jeśli uczniowie znają, mogą porównać ich kodeks honorowy;
materiały przedstawiające stroje kobiet w średniowiecznej Europie i w Azji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie obejrzeli ilustracje i wskazali różnice pomiędzy Europą a resztą świata. Trzeba pamiętać o zasadach pracy w grupach i wyborze osoby, która przedstawi efekty pracy grupy!
Uczniowie po kilku minutach (5 min) prezentują efekty pracy. Nauczyciel krótko komentuje wypowiedzi uczniów, podkreślając różnice a nie wyższość kultury europejskiej. Prowadzący może wskazać osiągnięcia innych kultur: kompas, proch, magnes, porcelana, druk, tłumaczenia filozofów greckich (Arabowie).
Następnie nauczyciel rozdaje ilustracje prezentujące budowle gotyckie w Europie (kościół Mariacki, katedra św. Stefana w Wiedniu, katedra pod wezwaniem św. Eryka, Larsa i Olafa, Notre Dame) lub klasztory i kościoły benedyktynów (Cluny, Melk, Tyniec, Moissac, Święty Krzyż). Podkreśla podobieństwa, zaznaczając, że takie budowle istniały w całej Europie, również w Polsce. Świadczy to o tym, że sztuka narodów europejskich, choć się różni, ma wspólne korzenie.
Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali wskazać przykłady wpływu Biblii, filozofii greckiej i prawa rzymskiego na sztukę i literaturę polską.
Nauczyciel wywołuje i prowadzi dyskusję na temat różnic i podobieństw pomiędzy kulturą amerykańską a europejską.
Nauczyciel kończy dyskusję, podkreślając odrębność kultury europejskiej (film, balet, muzyka, literatura itd.).




Autor: Aleksandra Piwczyk
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl