wtorek 18 czerwca 2019 imieniny Elżbiety i Marka 1815 - Bitwa pod Waterloo
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ścieżka czytelnicza i medialna na lekcjach języka polskiego

Część III - Scenariusz lekcji

Scenariusz lekcji języka polskiego w IV klasie szkoły podstawowej

1. Temat: Kim są moi przodkowie?
Czytamy wiersz Magdy Rosikiewicz.

2. Hasło w podstawie programowej:
Dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści.

Umiejętności kluczowe:

  • poprawne posługiwanie się językiem ojczystym

  • komunikowanie się uczniów

  • sprawne korzystanie z pomocy dydaktycznych

  • umiejętna praca w grupie

  • prezentowanie swojego zdania na forum klasy

  • prezentacja pracy grupy

  • ocena pracy własnej i pracy grupy.

    Cel ogólny:

  • kształcenie umiejętności wypowiadania się na konkretny (zadany) temat w mowie i piśmie,

  • uświadomienie przynależności rodzinnej i narodowej.
  • Cele szczegółowe:
    Uczeń:

  • swobodnie wypowiada się na temat fragmentu filmu,

  • definiuje pojęcie "przodek",

  • wyszukuje informacje w słownikach,

  • wymienia trafne określenia i związki frazeologiczne,

  • samodzielnie dochodzi do wniosków,

  • zapisuje w sposób przemyślany uwagi i wnioski,

  • analizuje podane informacje,

  • nazywa swoje pragnienia i potrzeby,

  • porównuje i wnioskuje na podstawie ilustracji,

  • wymienia sławnych przodków narodu polskiego.
  • 3. Hasło w programie
    ("Oglądam świat" DKW – 4014 – 203/99)
    Właściwie interpretować wydarzenia z kręgu rodzinnego, środowiska lokalnego, otoczenia kulturalnego.
    Poczucie związku z domem, rodziną, wspólnotą klasową, kulturą.

    4. Realizacja treści ścieżek edukacyjnych.
    Edukacja czytelnicza i medialna.
    Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
    Drogi, formy i kanały komunikowania się.

    5. Uwagi dotyczące realizacji lekcji
    a) Czas trwania – 90 minut
    b) Metody pracy:

  • pogadanka

  • dyskusja

  • metoda praktycznego działania (praca z tekstem)

  • c) Formy pracy:
  • indywidualna

  • grupowa

  • d) Pomoce dydaktyczne:
  • podręcznik do kształcenia literackiego "Oglądam świat" kl. IV, wiersz, s. 27 *** Moi przodkowie

  • Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów bliskoznacznych, fragmenty filmu "Walka o ogień". Ścieżka dźwiękowa – odgłosy natury, np. las o świcie.

    6. Przebieg lekcji

    I Część wstępna:
    1. Uczniowie oglądają fragmenty filmu "Walka o ogień" – (pozwalamy rozmawiać, wymieniać uwagi podczas filmu) – 5 minut.
    2. Uczniowie próbują zdefiniować słowo "przodek", "przodkowie" metodą kuli śniegowej.
    3. Porównują trafność swojego określenia z definicją zamieszczaną w "Słowniku języka polskiego".
    4. Wyszukują wyrazy bliskoznaczne do wyrazu "przodkowie" (protoplasta, założyciel, pradziad, dziadkowie, ojcowie, krewni, rodzina, praojciec).
    5. Wymieniają związki frazeologiczne (bez definiowania) z wyrazami przodkowie i bliskoznacznymi; np. sławni przodkowie, założyciel rodu, wstępować w ślady przodków, portret przodka, język praojców, dawne czasy dziadków

    II Część zasadnicza:
    1. Nauczyciel głośno i wyraźnie czyta wiersz Magdy Rosikiewicz bez tytułu (zwraca uwagę na wiek autorski i jej myśl o przeszłości).
    2. Podział klasy na grupy według dowolnego pomysłu (np. dziadkowie, rodzice, rodzeństwo, wnukowie).
    3. Zadania dla grup
    Grupa I DZIADKOWIE

  • Zastanówcie się i zapiszcie, co daje człowiekowi ogień?

  • Spróbujcie ustalić jego dobre i złe następstwa.


  • Swoje myśli i wnioski zapiszcie na plakacie.

  • Grupa II
  • Z czym kojarzy wam się ognisko?

  • Dlaczego używamy wyrażenia "ognisko domowe"?

  • Ułóżcie zdania z wyrazem ognisko i z wyrażeniami "ognisko domowe".

  • Swoje przemyślenia zapiszcie na plakacie.

  • Grupa III
  • Zastanów się, kim są przodkowie Magdy?

  • Zwróćcie uwagę na ilustrację po lewej stronie.

  • Kogo można nazwać przodkami Magdy?

  • Spróbujcie ustalić własnych przodków (praca indywidualna; kartki przyklejają na duży plakat.

  • Grupa IV
  • Przeczytajcie uważnie wiersz Magdy i podzielcie go na dwie części pod względem czasu.

  • Ustalcie, czego pragnie Magda?

  • Co to znaczy, że pragnie......, ........, .........

  • Jakie są wasze pragnienia?

  • Swoje przemyślenia przedstawcie na plakacie.

  • Grupa V
  • Wykonajcie dwa kontrastujące rysunki: dom przodków - dom współczesny

  • Jakie wnioski nasuwają się Wam porównując własne rysunki?

  • 4. Liderzy grup prezentują plakaty.
    5. Uczniowie zapisują notatkę, tzn.
  • definicja wyrazu – przodek

  • definicja wyrażenia – ognisko domowe
  • sławni przodkowie narodu polskiego




  • Autor: Marta Choroszczyńska
    nauczyciel konsultant w ODN w Warszawie

    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl