Temat: Byłem poddanym... Należałem do... Byłem obywatelem...
Hasło programowe:
Historia Ziemi Pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy. Przynależność państwowa.
Cel główny:
Poznanie elementów historii regionu
Cele operacyjne:
Uczeń umie:
omówić przynależności państwową Śląska, Ziemi Pszczyńskiej na przestrzeni dziejów,wskazać problemy przynależności państwowej Śląska, Ziemi Pszczyńskiej na przestrzeni dziejów,wskazać na mapie historyczne granice Ziemi Pszczyńskiej i Śląska.Uczeń rozumie:
konsekwencje wynikające z różnej państwowej przynależności Śląska. Uczeń potrafi:
sporządzić notatkę z filmu,pracować z książką, materiałami źródłowymi,potrafi przekazać zdobyte wiadomości kolegom,dokonywać selekcji i wartościować fakty oraz zjawiska,łączyć fakty i dostrzegać ich wzajemne powiązania,uzupełnić kalendarium - tekst uzupełnień.Możliwość realizacji:
historia, lekcja wychowawcza, ścieżka regionalna, zajęcia pozalekcyjne
Czas realizacji: 3 godz.
Metody i formy pracy:
wykład, pogadanka, rozmowa,praca z książką,paca w grupach,praca z mapami,prezentacja filmu,"śnieżna kula",szybkie uczenie się nawzajem,analiza materiałów źródłowych,kalendarium - tekst uzupełnień.Pomoce dydaktyczne:
"Wielkie historie małych miast - Pszczyna" - film,Marek Szołtysek Śląsk - takie miejsce na ziemi,Pszczyna 2000 plus - prezentacja multimedialna. kalendarium - tekst uzupełnień,mapy, materiały źródłowe,fiszki zawierające polecenia.