Ziemia jest istotą żyjącą, która prawdopodobnie pozbędzie się któregoś dnia gatunku ludzkiego.
J. Lowelock
Słowo wstępne
W pracy pedagogicznej szczególną uwagę przywiązuję do łączenia teorii z praktyką. Staram się rozwijać tę umiejętność zarówno u siebie, jak i u moich wychowanków. Jednym z głównych celów mojej pracy jest aktywizacja uczniów do działań na rzecz ochrony środowiska i propagowanie wśród nich proekologicznych postaw. Cel ten realizuję między innymi przez organizowanie ogólnoszkolnych akcji i imprez, jak np. Sprzątanie Świata, obchody Dnia Ziemi czy też wystawy i konkursy. Pośród tych wydarzeń na większą uwagę zasługują obchody Dnia Ziemi, które w mojej szkole obchodzone są już od 9 lat. Początkowo były to krótki apele szkolne, akademie, które co roku wzbogacałam o nowe formy nie zapominając równocześnie o starych sprawdzonych. Celem tych obchodów jest zawsze zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niesie szybki rozwój cywilizacji i naruszenie równowagi między człowiekiem a środowiskiem, w którym żyjemy oraz ukazanie niebezpieczeństw, które czyhają na mieszkańców ziemi, jeśli nadal będą lekceważone prawa natury. Organizując imprezę współpracuję z uczniami, nauczycielami, a także organem prowadzącym szkołę i instytucjami pozaszkolnymi. Zyskałam wielu zwolenników akcji, które przeprowadzam. Łączy nas wspólna idea "Myślmy globalnie, działajmy lokalnie".
Myśl globalnie: planeta jest jednym organizmem i to, co się dzieje w dowolnym jej punkcie, oddziałuje również na nas. Działaj lokalnie: nie możesz przecież sam uratować całego świata, uratuj więc jedną stokrotkę, posadź drzewo, chroń i szanuj wodę, segreguj odpady, ogranicz kupowanie towarów w opakowaniach jednorazowego użytku, a także pomagaj innym ludziom żyć i zrozumieć, że wspólnie osiągniemy bardzo dużo. Nikt nie popełnia większego błędu niż ten, kto nie robi nic tylko dlatego, że może zrobić tylko trochę.
E. Burke
Cele ogólne:
zainteresowanie uczniów miejscem zamieszkania,zapoznanie z problemami przyrodniczymi i społecznymi środowiska lokalnego,rozwijanie świadomości, że stan środowiska w miejscu zamieszkania zależy od działań każdego z nas.Cele szczegółowe:
Uczeń:
planuje i organizuje pracę,dostrzega przyczyny degradacji środowiska oraz zależności stanu środowiska od codziennych czynności, dba o estetykę swojego otoczenia, rozwija umiejętność komunikacji interpersonalnej, wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób, potrafi publicznie zaprezentować pracę swojej grupy, kształtuje umiejętność opracowywania komunikatów medialnych w formie plakatów, uczestniczy w konkursach, a rywalizując szanuje i docenia umiejętności i wiadomości przeciwników, potrafi formułować wnioski i spostrzeżenia. Metody i formy realizacji:
ankieta, pogadanka, inscenizacja, konkurs plastyczny i ekologiczny, działanie na rzecz środowiska.Czas trwania: 2 tygodnie w realizacji projektu biorą udział wszyscy uczniowie.