poniedziałek 17 czerwca 2019 imieniny Laury i Marcjana 1696 - Zmarł Jan III Sobieski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Hajże na Biskupin

Przebieg zajęć

Oto niektóre propozycje zadań dla młodzieży:

1. Opis osady
a. nazwa
b. czas powstania
c. odkrywca i czas odkrycia
d. przeznaczenie pierwotne
e. usytuowanie
f. plan osady lub szkic wybranego elementu prace rekonstrukcyjne
g. adres obiektu
h. przeznaczenie obecne

2. Opis stanowiska rzemieślniczego lub rękodzielniczego. Można wziąć pod uwagę następujące stanowiska:

  • toczenie, lepienie i zdobienie naczyń glinianych,

  • warzenie soli,

  • wytwarzanie broni i narzędzi z krzemienia,

  • przędzenie i tkanie,

  • bursztyniarstwo,

  • drzeworytnictwo,

  • wytop brązu,

  • warsztat kowalski,

  • bartnictwo,

  • garncarstwo,

  • dymarka - pozyskiwanie rudy żelaza,

  • produkcja dziegciu i smoły drzewnej,

  • mielenie ziarna i wypiekanie podpłomyków,

  • produkcja i barwienie papieru czerpanego.
  • 3. Opis stanowiska rzemieślniczego
    a. rodzaj wytworu
    b. surowiec, materiał
    c. technika obróbki
    d. szkic dowolnego wytworu
    e. zastosowanie praktyczne i okres użytkowania wytworu
    f. nazewnictwo właściwe dla tego rzemiosła

    4. Opis pokazu orki pradziejowej z rysunkiem

    5. Opis starożytnych strojów i biżuterii

    6. Starożytne fryzury i makijaż (opis i rysunki)

    7. Skarbczyk archaizmów zasłyszanych w Biskupinie

    8. Opis atmosfery panującej w osadzie

    9. Opis elementów dekoracji do filmu Jerzego Hoffmana

    10. Sprawozdanie z pokazu średniowiecznych procesów czarownic

    11. Sprawozdanie z widowiska pt. "Dzieje Popiela"

    12. Opis starożytnych technik krzesania ognia

    13. Przygotowanie przewodnika po grodzie z zaznaczeniem trasy zwiedzania i atrakcji

    14. Ulotka lub plakat reklamujący festyn

    Motywacją do wykonania zadań może być obietnica nagrody za najciekawszą pracę lub stopień z historii czy języka polskiego. Jednakże większość uczniów nie potrzebuje żadnej zachęty. Jadą do Biskupina z myślą, by jak najwięcej zobaczyć, przeżyć i utrwalić. Wiadomości dotyczące ginących już rzemiosł są naprawdę bardzo cenne, a najlepszą formą zdobywania wiedzy jest doświadczenie.
    To jednak nie są wszystkie atrakcje festynu. W Biskupinie można także wziąć udział w warsztatach tanecznych, spróbować sił w strzelaniu z łuku lub kuszy, a nawet stoczyć pojedynek na miecze z prawdziwym rycerzem. Wszystkie te atrakcje nie wiążą się z żadnym ryzykiem. Odbywają się w miejscach specjalnie ku temu przeznaczonych i pod czujnym okiem instruktorów.
    Po sporym wysiłku fizycznym można posilić się strawą pradziejową lub wypieczonym własnoręcznie w piecu chlebowym podpłomykiem. Jest też chleb ze smalcem i ogórki małosolne.
    Na przystani obok falochronów czekają na pasażerów łodzie Wikingów. Jest także możliwość spenetrowania dna jeziora z użyciem specjalistycznego wyposażenia do nurkowania. Miłośnicy hippiki także będą usatysfakcjonowani, gdyż można przejechać się na koniu lub kucu. A kiedy okaże się, że wrażeń jest już za wiele, można zażyć relaksującej kąpieli w drewnianej balii umieszczonej na świeżym powietrzu.
    Niewątpliwie ze względu na taką ilość i różnorodność atrakcji wizyta w grodzie ma charakter kształcący i jest interesującą formą spędzenia czasu. Daje fenomenalną możliwość cofnięcia się w czasie o setki lat. Poza tym uczniowie pracując nad zadaniami mają możliwość przeprowadzania wywiadów, kontaktu z ludźmi różnych narodowości, którzy z pasją poświęcają się nietuzinkowym zajęciom.
    Te kontakty są potem mile wspominane, szczególnie jeśli młodzież spotyka się z dużą życzliwością, ma możliwość wypróbowania różnych narzędzi, a niejednokrotnie otrzymuje jakiś drobiazg na pamiątkę. Cały festyn odbywa się w bardzo miłej atmosferze. Każdy czuje się tam dobrze i swojsko i chętnie chce wracać za rok.
    Biskupińskie imprezy nabierają coraz bardziej spektakularnego charakteru i przyciągają coraz większą liczbę gości. Jeżeli wycieczka zostanie odpowiednio przygotowana, może dostarczyć uczestnikom podwójnej satysfakcji. Po powrocie młodzież chętnie dzieli się wrażeniami i efektami swojej pracy. Okazało się, że kikolscy gimnazjaliści wykonali sporo wartościowych prac, byli dociekliwi w gromadzeniu informacji i dlatego efekty ich pracy można wykorzystać przy realizacji ścieżki regionalnej oraz tematów lekcji z różnych przedmiotów.





    Autor: Renata Kilanowska
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl