wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Gimnazjum

Edukacja filozoficzna

Cele edukacyjne

  • Wdrażanie do refleksji i logicznego myślenia.

  • Kształtowanie wrażliwości moralnej.

  • Zachęcanie do bliższego i głębszego poznania samego siebie.

  • Pogłębianie rozumienia rzeczywistości.

Zadania szkoły

  • Ukazanie filozofii jako:

  • a) "umiłowania mądrości",
    b) zachęty do zadawania zasadniczych pytań,
    c) drogi wiodącej do lepszego poznania prawdy,
    d) jednego z fundamentów klasycznej kultury.
  • Sprzyjanie intelektualnemu rozwojowi ucznia.

  • Zwracanie uwagi na:

  • a) specyfikę myślenia filozoficznego,
    b) różnicę między światem rzeczywistym a światem fantazji.
  • Ukazywanie roli naturalnego zdziwienia jako początku filozoficznego poznania.

  • Pomaganie w odpowiedzi na podstawowe pytania, dotyczące szczególnie sensu życia ludzkiego.

  • Zaprezentowanie przykładów najważniejszych osiągnięć filozofii.

  • Pomoc uczniom w odkrywaniu własnej tożsamości.

Treści

  • Starożytne wezwanie: "Poznaj samego siebie", a zawsze aktualne pytania: Kim jestem? Skąd przychodzę? Dokąd zmierzam? Jaki jest sens życia ludzkiego?

  • Filozofia jako "umiłowanie mądrości".

  • Starożytna Grecja jako miejsce narodzenia filozofii.

  • Najwybitniejsi przedstawiciele filozofii starożytnej: Sokrates, Platon, Arystoteles.

  • Klasyczna definicja prawdy. Poszukiwanie prawdy przez stulecia.

  • Przykłady wykorzystania klasycznej wiedzy filozoficznej do analizy współczesnych problemów.

  • Ogólna prezentacja dyscyplin filozoficznych.

  • Filozofia a nauki szczegółowe.

  • Koncepcja człowieka jako osoby, a więc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznania prawdy i dążącej do dobra.

  • Przykłady podstawowych i ponadczasowych prawd filozoficznych jako części duchowego dziedzictwa ludzkości.

Osiągnięcia

  • Znajomość najważniejszych pytań i pojęć filozoficznych.

  • Rozumienie człowieka jako bytu osobowego.

  • Lepsze rozumienie siebie i drugiego człowieka.

  • Umiejętność przedstawienia krótkiej charakterystyki dokonań Sokratesa, Platona i Arystotelesa.

  • Umiejętność analizy filozoficznej przeprowadzonej na dowolnym przykładzie.

  • Umiejętność filozoficznego określenia prawdy, wolności i innych wartości.




Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl