wtorek 17 września 2019 imieniny Franciszka i Hildegardy 1939 - Wkroczenie Armii Czerwonej do Polski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Moja "mała ojczyzna"

Wstęp

Temat: Pierwszy król elekcyjny a Pszczyna

Hasło programowe:
Historia Ziemi Pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy. Legendy i podania historyczne. Miejsca związane z wydarzeniami historycznymi.

Cel główny:
Kształtowanie przywiązania do regionalnej i narodowej tradycji oraz odpowiedzialności za przyszłe losy "małej" i "wielkiej" ojczyzny.

Cele operacyjne:
Uczeń umie:

  • omówić historię regionu i jej związków z dziejami Polski,

  • zidentyfikować zabytki budownictwa drewnianego, sakralnego, założeń urbanistycznych średniowiecznego miasta, itp.

  • opowiedzieć legendę,

  • zredagować opowiadanie fantastycznonaukowe (z użyciem dialogu)

  • rozszerzać doświadczenia w zakresie warsztatu plastycznego.

  • Rozumie:
  • związki pomiędzy historią ojczystą a wydarzeniami z historii powszechnej (śmierć Karola IX de Valois - bezkrólewie we Francji, a ucieczka H. Walezego),

  • co znaczy obowiązek, odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji za podjęte zobowiązania,

  • kształtowania zasad harmonijnego współżycia w zespole, świadomej dyscypliny, życzliwości, uprzejmości, kultury zachowania i innych wartościowych cech charakteru,

  • Potrafi:
  • posługiwać się źródłami informacji historycznej (znaleźć, uporządkować i wykorzystać informacje z różnych źródeł),

  • posługiwać się terminologią historyczną (elekcja, wolna elekcja, król elekcyjny, bezkrólewie, artykuły henrykowskie),

  • samodzielnie posługiwać się słownikiem języka polskiego i słownikiem wyrazów obcych i słownikiem terminów historycznych,

  • interpretować zabytki kultury materialnej,

  • dostrzegać charakterystyczne cechy gatunkowe legendy,

  • ilustrować wydarzenia realne i fantastyczne,

  • przygotować inscenizację z projektowaniem tekstów dialogów,

  • docenić wartość tradycyjnej kultury ludowej (folkloru słownego - legend, zabytki budownictwa sakralnego - kapliczki),

  • racjonalnie planować i efektywnie współdziałać w zespole i pracować w grupie, podejmować indywidualne i grupowe decyzje,

  • zaprezentować swoją pracę i ocenić prace swoich kolegów.
  • Możliwość realizacji:
    zajęcia zaplanowano jako blok integrujący treści programowe języka polskiego, historii, plastyki i ścieżki edukacyjnej "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie"

    Czas realizacji: 6 godz.

    Metody i formy pracy:

  • pogadanka i prezentacja,

  • praca w grupach,

  • inscenizacja, elementy dramy

  • zabawa w "tropicieli historii",

  • zamiana ról - uczeń w roli nauczyciela, przewodnika,

  • wycieczka,

  • opowiadanie twórcze,

  • burza mózgów,

  • wystawy.
  • Pomoce dydaktyczne:

  • Legenda o kapliczce "Bądź Wola Twoja" ([w:] Gawędy z przeszłości Górnego Śląska, red. W. Korzeniowska, Opole 1990)

  • ryciny, fotografie przedstawiające Henryka Walezego, Annę Jagiellonkę, sceny historyczne, kapliczkę "Bądź Wola Twoja" w Pszczynie,

  • mapy Polski i Europy w XVI wieku,

  • mapa Pszczyny,

  • Encyklopedia Królów Polskich. Encyklopedie Multimedialne. K.W.E. Sp.z o.o. Polskie Media Amercom Sp. z o.o. 1999,

  • fiszki zawierające polecenia dla uczniów

  • S. Grzybowski, Henryk Walezy, Wrocław 1980,

  • W. Korzeniowska, O ukrytych skarbach, śpiącym wojsku i kochance diabła, czyli bajki, podania i opowieści że Śląska Cieszyńskiego i Ziemi Pszczyńskiej, Katowice 1995,

  • L. Musioł, Pszczyna. Monografia historyczna, Katowice 1936 (lub reprint),

  • B. Snoch, Słownik szkolny. Terminy i pojęcia historyczne, Warszawa 1990

  • S. Szostakowski, Polska w latach świetności (XIV-XVIII w.) Podręcznik do klasy VI, Warszawa 1992.




  • Autor: Halina Nocoń
    Szkoła Podstawowa nr 16 w Pszczynie,
    Barbara Sopot-Zembok
    Powiatowe Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Pszczynie

    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl