czwartek 24 września 2020 imieniny Gerarda i Teodora 1821 - Urodził się Cyprian Kamil Norwid
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
W przyjaźni ze środowiskiem

Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

Celem sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów nie jest odpytywanie i wystawianie ocen szkolnych, lecz systematyczne zbieranie informacji o warunkach, przebiegu i wynikach nauczania nastawione na ulepszanie procesu nauczania i uczenia się. Tak rozumiane sprawdzanie i ocenianie, określane jako ewaluacja, jest integralnym elementem procesu dydaktycznego i powinno występować w różnych formach i na różnych etapach tego procesu.
Przyjęte dla programu obszary i formy ewaluacji wynikają z dwóch przesłanek:

  1. System oceniania przyjęty w naszej szkole pozostawia nauczycielom prowadzącym zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej, regionalnej i medialnej swobodę w ustaleniu sposobu oceniania i warunków zaliczania tych zajęć.
  2. Ścieżki edukacyjne z założenia pełnią przede wszystkim funkcje wychowawcze. Głównym celem programu w tym obszarze jest kształtowanie sylwetki ucznia aktywnego, świadomego, wrażliwego i odpowiedzialnego za środowisko. W tej sytuacji zrezygnowano z wyrażania oceny w skali sześciostopniowej, która zwykle kojarzy się uczniom z koniecznością zdobywania wiadomości.

Ewaluacja jako ocena jakości powinna autorce programu pomóc w:

  • sprawdzeniu, czy spełnione zostały oczekiwania organizatora i uczestników procesu,
  • określeniu związku między sposobami i warunkami działania a końcowymi wynikami,
  • lepszym planowaniu dalszego działania.

Ewaluacji podlegać będą:

  • efekty pracy dzieci, czyli osiągnięcia (po realizacji programu),
  • jakość pracy uczniów (po I i II semestrze),
  • jakość pracy nauczyciela (po wybranych zajęciach),
  • opinia rodziców o programie (po realizacji programu),
  • metody realizacji programu i trafność ich doboru,
  • umiejętność pracy samodzielnej i w grupie, koncentracja i zaangażowanie, zainteresowanie, twórczość, inicjatywa, samodyscyplina - w stosunku do pojedynczych uczniów, jak i całych grup.

Formy ewaluacji:

  • obserwacje - poddawane im będą przede wszystkim umiejętności i postawy szczególnie w trakcie zajęć terenowych, wycieczek,
  • ankiety, karty samooceny, wywiady - jako ewaluacja sumująca po realizacji programu,
  • założenie i prowadzenie przez każdego ucznia portfolio (teka, aktówka), które z czasem stawać się będzie coraz większym zasobnikiem dokumentacji pracy dziecka (będzie ono gromadzić tu takie dokumenty jak: foldery, ulotki, kserowane materiały dotyczące tematu, zdjęcia, rysunki, sprawozdania, instrukcje, karty pracy, wycinki prasowe i wiele innych,
  • prace praktyczne - proces tworzenia i jego efekt,
  • konkursy - wyniki konkursów przewidzianych w programie,
  • test sumujący, który ma charakter konkursu (hasło: "W przyjaźni ze środowiskiem").

Ocenianie:

  • samoocena ucznia,
  • nagradzanie każdej aktywności, szczególnie w stosunku do uczniów "trudnych", mało aktywnych, pracujących wolniej od innych itp., wspieranie dociekliwości; promowanie inicjatywy, podejmowania się określonych zadań; formy nagradzania: drobne akcesoria typu zakładka, notesik, kalendarzyk, długopis itp., pochwały na forum klasy i szkoły, np. podczas apelu, wzmianki w prasie lokalnej, dyplomy i nagrody za udział w konkursach, prezentacja prac na wystawach, w gablocie informacyjnej itp.,
  • formułowanie oceny opisowej na potrzeby wychowawcy klasy, który uwzględni ją przy wystawianiu oceny zachowania (w oparciu o arkusze obserwacji).




Autor: Małgorzata Zagrodzka
Szkoła Podstawowa Nr 1 w Ustce

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl