piątek 20 września 2019 imieniny Eustachego i Filipiny 1961 - Zmarł Andrzej Munk
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Edukacja czytelnicza i medialna

Szkoła podstawowa - Klasa IV (część III)

Klasa IV

SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

MATERIAŁ NAUCZANIA, ZAKRES POJĘCIOWY

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

Kształtowanie umiejętności dostrzegania informacyjnych i perswazyjnych cech reklam.

Reklama prasowa, telewizyjna, radiowa, uliczna.
Rola reklamy, jawne i niejawne funkcje środków masowej komunikacji.
Informacja, perswazja.

Zbieranie wycinków prasowych z przykładami reklam, nagrania reklam radiowych i telewizyjnych, zdjęcia reklam ulicznych - oglądanie reklam, analiza treści, odkrywanie intencji autora reklamy, adresat reklamy.
Co zostało wyeksponowane w reklamie, co ukryto?
Jak wyglądają ludzie na reklamach?
Prezentacja ulubionej reklamy, uzasadnienie wyboru.
Tworzenie własnych reklam.

Uzasadnia swój wybór.
Dostrzega funkcję reklamy, rozumie jej mechanizm działania dostrzega stosowane w niej chwyty.

Dostrzeganie fikcji w mediach.
Wieloznaczność przekazów fotograficznych.
Kształtowanie umiejętności obsługi aparatu fotograficznego.

Język fotografii, fotografia, portret, plan fotograficzny, zbliżenie, detal, znaczenie koloru i światła, realistyczny komunikat obrazowy, jego rola w prasie.
Zdjęcie pokazuje czy ukrywa? Intencja twórcy. Ochrona prywatności fotografowanego.

Zebranie kolekcji portretów, zdjęć, analizowanie ich - co wyrażają twarze osób z fotografii, porównywanie zdjęć tej samej osoby, ale w różnych ujęciach - co fotograf może ukryć, co wyeksponować.
Fotografowanie najbliższego otoczenia - wystawa prac (przedstawienie jakiegoś obiektu jako czegoś brzydkiego, ukrycie brzydoty, wyeksponowanie zalet).
Próba odkrycia intencji autora zdjęć.

Dostrzega wielowarstwowość i wieloznaczność realistycznych przekazów obrazowych, rozpoznaje elementy języka fotografii.
Potrafi zrobić zdjęcie.
Jest osobą spostrzegawczą.

Wdrażanie do świadomego dokonywania wyboru programów radiowych i telewizyjnych.

Źródła informacji o programach radiowych i telewizyjnych (prasa codzienna, tygodniki, telegazeta, Internet, czasopisma dziecięce, młodzieżowe).
Ocena wartości programów.
Program radiowy, telewizyjny, czas antenowy, ramówka, recenzja, rekomendacja.

Analizujemy program wybranej stacji radiowej, telewizyjnej.
Grupujemy propozycje (programy informacyjne, rozrywkowe, edukacyjne).
Sporządzamy listę programów, które nas interesują, wybieramy jeden radiowy i jeden telewizyjny, który chcielibyśmy nagrać; uzasadnij, dlaczego te.
Jestem gospodarzem programu radiowego/telewizyjnego układam własną propozycję ramówki.
Uzasadniam, dlaczego właśnie te pozycje powinny znaleźć się na antenie.

Zna źródła informacji o programach, potrafi się nimi posługiwać, dokonuje wyboru, uzasadnia swój wybór. Planuje.

Kształtowanie umiejętności dostrzegania elementów języka komunikacji niewerbalnej. Świadome ich stosowanie w procesie komunikowania.

Komunikacja werbalna i niewerbalna, bezpośrednia, medialna. Intonacja, mimika, gest, język ciała, wygląd, ubiór i otoczenie jako komunikaty.

Nagrywamy własne wypowiedzi (to samo zdanie w różny sposób wypowiedziane) - analiza znaczenia, np. W domu najlepiej!, W domu najlepiej?, W domu najlepiej...
Piosenkarz udziela wywiadu i żuje gumę. Jak odbierasz jego zachowanie?
Oglądamy scenki przygotowane przez uczniów bądź nagrane i na podstawie mimiki, gestów, intonacji opisujemy, co nadawca komunikuje nam o sobie nieświadomie.
Dyskusja nt. Jak powinien ubierać się polityk? Dlaczego?

Odczytuje i świadomie stosuje język ciała.
Interpretuje intonację wypowiedzi, operuje nią w procesie komunikowania.
Ma świadomość, że swoim zachowaniem przesyła mnóstwo informacji o sobie.
Wie, że poprzez strój też wysyła otoczeniu komunikaty.





Autor: Jolanta Hajda
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl