-
Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony
Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony
Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM
WIEDZA O KULTURZE
Cele edukacyjne- Pobudzenie aktywności intelektualnej, kształtowanie postaw twórczych, zainteresowań i zamiłowań w odbiorze i tworzeniu kultury.
- Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości przez własną aktywność twórczą oraz poznawanie najwybitniejszych osiągnięć w różnych dziedzinach sztuki.
- Nabycie umiejętności interpretowania i wartościowania zjawisk z dziedziny sztuki.
- Nabycie wiedzy o kulturze regionu w powiązaniu z kulturą narodową.
- Nabycie wiedzy w celu dokonywania pogłębionej analizy stanu kultury regionu i kraju.
- Przygotowanie do badania specyficznych cech kultury regionu, w tym cech wspólnych z kulturą ogólnonarodową.
- Łączenie wiedzy z praktyczną działalnością na rzecz upowszechniania kultury.
- Pogłębienie zainteresowań uczniów przez poszukiwanie wiedzy, zdobywanie doświadczeń, działania innowacyjne i eksperymentalne.
Zadania szkoły- Tworzenie warunków dla twórczego rozwoju oraz indywidualnego wyrażania artystycznej osobowości ucznia.
- Ukazywanie dziedzictwa narodowego i rozwijanie poczucia jego wartości.
- Inspirowanie uczniów do aktywności twórczej, udziału w różnych formach działalności artystycznej.
- Podejmowanie działań promujących uczniów aktywnych i szczególnie uzdolnionych.
- Organizowanie różnorodnych form kontaktu z instytucjami kultury, twórcami itp.
- Tworzenie warunków do prezentacji własnej twórczości uczniów inspirowanej kulturą ludową.
- Zapewnianie dostępu do różnorodnych źródeł informacji o kulturze regionu.
- Zapewnienie bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki oraz różnorodnymi formami artystycznymi.
- Tworzenie warunków umożliwiających podejmowanie działań animacyjnych.
Treści nauczania- Epoki, style i kierunki sztuki w procesie dziejowym.
- Podstawowe pojęcia i terminy z historii sztuki. Rozwój poszczególnych form, gatunków, kierunków w sztuce oraz ich konkretyzacja artystyczna.
- Istota zjawisk awangardowych w sztuce XX wieku (nowe prądy i tendencje w architekturze, muzyce, literaturze, sztukach plastycznych, sztuce scenicznej) - istota przemian.
- Specyfika procesu tworzenia w różnych dziedzinach sztuki. Różne formy, gatunki i techniki wypowiedzi artystycznej.
- Kultura i tradycja jako podstawy ciągłości sztuki światowej i narodowej oraz czynniki ich przemian.
- Różne funkcje sztuki - estetyczna, poznawcza, wspólnotowa, emocjonalno-terapeutyczna, religijna, w aspekcie historycznym i współcześnie.
- Wzajemne relacje w sztuce różnych kultur i narodów.
- Tradycja i zjawiska paraartystyczne w sztuce po II wojnie światowej; wielorakość mediów, w tym film, telewizja, sztuka multimedialna.
- Wielkie indywidualności kształtujące oblicze sztuki światowej i polskiej oraz wybitne dzieła artystyczne.
- Zabytki kultury materialnej jako świadectwo przemian kulturowych i cywilizacyjnych.
- Społeczność lokalna i jej kultura w aspekcie historycznym, geograficznym, etnograficznym i środowiskowym.
- Rola środków masowego przekazu w upowszechnianiu dóbr kultury regionalnej.
- Projektowanie i wdrażanie działań animacyjnych służących aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym.
Osiągnięcia- Rozumienie pojęć: kultura, kultura regionalna, kultura narodowa, kultura masowa, tradycja, etnografia, folklor itd.
- Umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy na temat epok, stylów i zjawisk zachodzących w różnych dziedzinach sztuki.
- Umiejętność analizowania różnych zjawisk zachodzących w sztuce.
- Umiejętność oceny i interpretacji dzieł sztuki.
- Znajomość dziedzictwa narodowego i jego związku z kulturą europejską i światową.
- Umiejętność integracji zdobytych wiadomości, dokonywania syntezy oraz odbioru współczesnych zjawisk artystycznych.
- Umiejętność identyfikacji konkretnego dzieła sztuki z epoką historyczną.
- Umiejętność przeprowadzania analizy porównawczej dzieł sztuki należących do tej samej kategorii, ale pochodzących z odmiennych epok historycznych.
- Orientowanie się w aktualnych trendach artystycznych.
- Znajomość podstaw i elementów organizacji życia kulturalnego regionu (instytucje i placówki artystyczne, konkursy, festiwale o zasięgu ogólnokrajowym i międzynarodowym).
- Umiejętność analizowania dawnych i współczesnych zjawisk kulturowych regionu.
- Umiejętność prezentowania wyników pracy indywidualnej i zespołowej z zakresu wybranych zagadnień z dziejów kultury.
- Rozumienie współczesnych zjawisk i dokonań twórczych.
|
|
|
|