niedziela 12 lipca 2020 imieniny Jana i Weroniki 1892 - Urodził się Bruno Schulz
Do końca roku pozostało: 0 dni
Sztuka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Eksperymentalne wykorzystanie możliwości wyrazowych w nauczaniu plastyki

Lekcja 1. Krechy, kreski, kreseczki... – lekcja wprowadzająca

CEL GŁÓWNY: wdrażanie dzieci do ukierunkowanej obserwacji, rozwijanie spostrzegania i nazywania zjawisk i rzeczy,

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- potrafi wyjaśnić pojęcie” kreska” oraz określić jej rodzaje,
- potrafi odszukać i nazwać kreski w reprodukcjach,
- dobiera instrument do rodzaju kreski, którą chce zagrać,
- rozumie pojęcia: faktura, perspektywa, dynamika, statyka.

METODY I FORMY PRACY:

problemowo- twórcza, praktyczna, ekspozycji, organizowania i rozwijania działalności muzycznej i plastycznej ucznia; forma indywidualna, grupowa i zespołowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE I POMOCE: różne narzędzia do rysowania, kartki, instrumenty niekonwencjonalne ( tarka i patyk, kubek z naciągniętymi gumkami, gazety, drewniane klocki ) , reprodukcje, albumy, plansze.


PRZEBIEG LEKCJI:


CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Przywitanie.

2.Rysowanie na dużej kartce różnymi narzędziami na temat "Co kojarzy Ci się z kołem?"

3.Rozmowa nt. wymyślonych przedmiotów i sposobu ich wykonania:
a) Jakie przedmioty narysowaliście?
b) Czym posługiwaliście się rysując je?
Nauczyciel wypisuje na tablicy narzędzia pracy uczniów.
c) Jak ogólnie nazywamy przybory, które służą do rysowania, malowania?
d) Co rysowaliście, aby otrzymać rysunek tych przedmiotów?
e) Czy w przyrodzie, w naturze występują kreski?
f) Jakimi kreskami operowaliście?

4.Wyszukiwanie w reprodukcjach kresek, nazywanie ich oraz określanie ich funkcji w rysunku:
a) Jak nazwiemy kreskę, która wyznacza obrys, kształt rysunku?- kreska konturowa (kontur).
b) Jakie natężenie mają kreski w perspektywie?- wyjaśnienie pojęcia perspektywa.
c) W jaki sposób artysta pokazał, że przedmiot jest gładki, chropowaty, ma sierść?- wyjaśnienie pojęcia faktura.
d) Jak można pokazać ruch- dynamikę; brak ruchu- statykę? Za pomocą jakich kresek?- wyjaśnienie pojęć.

5.Próba grania różnych rodzajów kresek na instrumentach niekonwencjonalnych:
a) Podział klasy na grupy .
b) Przydział instrumentów, tak, aby w jednej grupie znalazły się wszystkie rodzaje instrumentów.
c) Próby wydobywania z nich dźwięków.
d) Objaśnienie zadania:
- Które instrumenty wykorzystacie do zagrania tych kresek?- pokaz planszy z różnymi kreskami. Uczniowie dobierają instrumenty do kresek.
- Każda grupa niechaj wymyśli swoją krótką partyturę, zapis z kresek, i zagra ją na dostępnych instrumentach.
e) Prezentacja przygotowanych „ utworów”.

CZĘŚĆ KOŃCOWA
6.Tworzenie wraz z nauczycielem mapy skojarzeń z wykorzystaniem treści omówionych podczas zajęć:
a) wyjaśnienie pojęcia „mapa skojarzeń” oraz przedstawienie formy w jakiej będzie ona narysowana - drzewo,
b) Która część drzewa jest najważniejsza?- korzenie.
c) Co będą symbolizowały korzenie w naszej mapie? Co inspiruje powstawanie i rodzaj kreski, co przedstawiamy za pomocą kreski?- naturę.
d) Co będzie pniem?- kreska.
e) Jakie pojęcia kojarzą się wam z kreską, o których mówiliśmy dzisiaj na lekcji?- faktura, perspektywa, przestrzeń, statyka, dynamika (ruch), kontur, muzyka.
f) Nauczycielka zapisuje pojęcia na mapie (na liściach).
g) Przepisanie mapy do zeszytu.

7. Zapisanie zadania domowego:
Napisz, co to jest kreska i jakie są jej rodzaje.






Autor: Maria Małecka, Katarzyna Mreżar
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl