piątek 16 kwietnia 2021 imieniny Cecyliana i Kseni 1889 - Urodził się Charlie Chaplin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Sztuka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Fascynująca sztuka

Sam zrób malowidło jaskiniowe (3)

Materiałów malarskich
    Ludzie jaskiniowi musieli eksperymentować, by znaleźć odpowiednie materiały. Często odkrywali je przypadkiem, tak jak Artur zwęgloną kość. Mógł równie dobrze posłużyć się zwęglonym kawałkiem drewna, by rysować zwierzęta, albo też kawałkiem wapienia, czyli kredy.
 
    Jeśli nie masz natury eksperymentatora, możesz użyć zwykłych materiałów malarskich, ale pamiętaj, żebyś ograniczył się jedynie do czerwieni, brązów, żółci i czerni, tak by twoje dzieło przypominało autentyczne malarstwo jaskiniowe. Jeśli zamierzasz eksperymentować z materiałami naturalnymi, jak Artur, poproś o pomoc kogoś dorosłego (najlepiej jakiegoś człowieka prymitywnego... na przykład nauczyciela)... I bądź ostrożny!
 
Barwniki
    Szukając kolorów, Artur prawdopodobnie większość barwników wykopał z ziemi. Przypuszczalnie były to odłamki skały, które uznał za najbardziej kolorowe. Ty także użyj takich "pigmentów". Jeśli znajdziesz jakieś ciekawie zabarwione kamienie, zmiel je na proszek (nie korzystaj jednak z kuchennego malaksera!).
    Artur miał do dyspozycji dość ograniczoną liczbę kolorów. Aby uzyskać nowe barwy, podgrzewał niektóre barwniki do chwili, gdy zmieniały zabarwienie. Artyści jeszcze dzisiaj używają "podgrzanych" kolorów. Noszą one takie nazwy jak palona sjena czy palona umbra i kupuje się je w sklepach z artykułami dla malarzy, gdzie można znaleźć także pierwotne odmiany tych barw, na przykład sjenę naturalną, umbrę naturalną, żółtą ochrę i czerwoną ochrę.
 
    Artur być może eksperymentował również z kolorami, które uzyskiwał ze zmiażdżonych liści, łodyg oraz owoców, jednak te barwniki bardzo szybko blakły.

Spoiwa
    Podstawowe pigmenty należy mieszać z określonymi spoiwami, w przeciwnym razie nie będzie ich można nałożyć na obraz. Artur przypuszczalnie eksperymentował z następującymi spoiwami:

- wodą
- rodzajem kleju z gotowanych cząstek zwierzęcych
- własną śliną
- własnymi siuśkami (nie zalecamy!)
- stopionym tłustym szpikiem kostnym (mniam, mniam!)
- krwią

Wymieszaj swoje barwniki z dowolnie wybranym przez siebie spoiwem.



Monstrrrualna erudycja

Więcej przeczytasz w książeczce z serii Monstrrrualna Erudycja: Micheal Cox, Fascynująca sztuka, ilustrował Philip Reeve, tłum. M. Iwińska i P. Paszkiewicz, Wyd. EGMONT

© Egmont





Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl