-
Liceum Ogólnokształcące, Liceum Profilowane, Technikum
Liceum Ogólnokształcące, Liceum Profilowane, Technikum
Liceum Ogólnokształcące, Liceum Profilowane, Technikum
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, LICEUM PROFILOWANE I TECHNIKUM KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM
WIEDZA O KULTURZE
Cele edukacyjne- Przygotowanie do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki przez rozwijanie:
- wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności artystycznych,
- umiejętności refleksyjnej i krytycznej oceny zjawisk w kulturze i sztuce,
- samodzielności w poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin sztuki,
- poczucia tożsamości z kulturą własnego regionu i kraju.
- Nabycie, niezbędnej świadomemu uczestnikowi życia kulturalnego, wiedzy z zakresu różnych dziedzin sztuki: architektury, plastyki, muzyki, teatru, filmu.
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez różnorodne formy aktywności artystycznej.
- Poznawanie dziedzictwa narodowego, w tym najwybitniejszych dzieł sztuki. Rozwijanie wrażliwości na ochronę dziedzictwa narodowego.
- Wykształcenie potrzeby bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki i aktywnego uczestnictwa w kulturze.
- Kształtowanie zachowań sprzyjających ochronie dziedzictwa narodowego.
Zadania szkoły- Umożliwienie uczniom aktywnego udziału w różnorodnych formach życia kulturalnego.
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez bezpośredni kontakt z dziełami sztuki oraz różnorodne formy aktywności artystycznej.
- Umożliwienie rozwijania wybranych rodzajów aktywności twórczej przez indywidualne lub zespołowe formy działań artystycznych o twórczym lub odtwórczym charakterze.
- Rozbudzenie zainteresowania kulturą regionu i lokalnym życiem kulturalnym.
- Ukazywanie dziedzictwa narodowego i rozwijanie poczucia jego wartości.
- Wyzwalanie inicjatywy uczniów w animowaniu społecznej aktywności kulturalnej.
Treści nauczania- Dzieło sztuki - pojęcie, funkcja, temat, treści i forma we wzajemnych relacjach.
- Podstawowe wiadomości o stylach, epokach, wybitnych twórcach i ich dziełach.
- Związki i zależności pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki oraz pomiędzy kulturą narodową i kulturą regionu.
- Różne funkcje sztuki.
- Ocena i interpretacja dzieł różnych dziedzin sztuki.
- Różnorodne formy kontaktu z dziełami sztuki.
- Rodzaje zabytków, ich specyfika i sposoby użytkowania. Obowiązujące w Polsce zasady ochrony. Obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO znajdujące się w Polsce.
- Zasady dotyczące ochrony prawa autorskiego.
Osiągnięcia- Znajomość dzieł różnych dziedzin i epok kultury narodowej i światowej.
- Umiejętność dostrzegania walorów kultury własnego regionu.
- Umiejętność powiązania dzieła sztuki z epoką i stylem.
- Świadomość różnych funkcji sztuki.
- Dostrzeganie związków zachodzących pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki.
- Umiejętność dokonywania charakterystyki dzieł sztuki.
- Rozwinięcie wybranych form aktywności artystycznej w zakresie różnych dziedzin sztuki.
- Znajomość elementarnych zasad ochrony dziedzictwa narodowego.
- Znajomość wybitnych dzieł dziedzictwa narodowego.
|
|
|
|