Program nauczania :
„Plastyka, program nauczania poradnik dla nauczyciela klasy 4-6 szkoły podstawowej" , Beata Kordon , DKOS- 5002-12/05
Zagadnienia programowe:
Środki wyrazu plastycznego: walor, światłocień, perspektywa, bryła.
TREŚCI:
- v Walor
- v Stopniowanie waloru
v Nasycenie barwy
- v Cieniowanie światłocień
- v Kompozycja otwarta
TEMAT LEKCJI: „ Owoce na tacy"- rysunek
CELE OGÓLNE:
- v Umiejętność komponowania pracy plastycznej o charakterze walorowym
- v Znajomość pojęć światłocienia, cieniowania i ich znaczenia dla przedstawiania brył na płaszczyźnie
- v Umiejętność praktycznego zastosowania cieniowania, modelunku światłocieniowego w pracy plastycznej,
- v Umiejętność tworzenia kompozycji otwartej,
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- v rozumie, że świat jest trójwymiarowy, zaś przedstawienia malarskie dwuwymiarowe,
- v obserwuje jak zmienia się wygląd (barwa) przedmiotu oświetlonego z jednej strony,
- v potrafi wyjaśnić zjawisko światłocienia,
- v wie, że cieniowanie służy ukazaniu na obrazie trójwymiarowości przedmiotu,
- v cieniuje kontur przedmiotu, zwracając uwagę na kierunek padania światła,
- v potrafi wyjaśnić czym jest modelunek światłocieniowy,
- v na reprodukcjach malarstwa wskazuje fragmenty, w których występuje modelunek światłocieniowy i określa z której strony na obrazie pada światło.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE I POMOCE:
Reprodukcje: Mojżesz Kisling, Martwa natura z owocami, owoce: jabłka, gruszki, pastele suche, ołówki miękkie, blok A-4. „okienko" z tektury , sznurki i spinacze .
METODY PRACY:
v Pogadanka z pokazem
v Ćwiczenia plastyczne
v Prezentacja prac uczniów
FORMY PRACY:
- v Zbiorowa
- v Indywidualna
TECHNIKA:
- v rysunek suchymi pastelami
- v rysunek ołówkiem
METODY KONTROLI:
- v wystawka i omówienie prac
- v wybór prac które prezentują najciekawsze i najbardziej trafne rozwiązania plastyczne dotyczące światłocienia
UWAGI METODYCZNE:
Ze względu na tempo pracy ucznia istnieje możliwość w uzasadnionych przypadkach, kontynuowania pracy w domu.
TOK LEKCJI
- 1. Ustawienie ławek w „podkowę".
- 2. Ustawienie owoców na płaskiej tacy , w taki sposób aby były widoczne przez każdego ucznia.
- 3. Przedstawienie reprodukcji:
- v utrwalenie znanych pojęć ,
- v zwrócenie uwagi na problemy, które maja być zrealizowane podczas wykonywania rysunku martwej natury;
- kierunek padania światła,
- walor owoców po stronie padania światła,
- walor owoców po stronie cienia,
- sposób przedstawienia przestrzenności owoców,
- sposób zagospodarowania kartki.
- 4. Ćwiczenie plastyczne:
- v nauczyciel pomaga , doradza, robi korekty
- v wykadrowanie owoców do szkicu za pomocą „okienka"
- v wykonanie ćwiczenia
- 5. Utworzenie ekspozycji prac na rozwieszonych sznurkach.
- 6. Omówienie i ocena prac.
- 7. Porządkowanie miejsc pracy.
LITERATURA:
1.Beata Kordon ,„Plastyka, program nauczania poradnik dla nauczyciela klasy 4-6 szkoły podstawowej" , , DKOS- 5002-12/05
2. Lovenfeld V, „Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977
3. Marcinkowska K.,Michejda Kowalska K, Barwne fantazje, WSiP 1993