wtorek 07 lipca 2020 imieniny Edwarda i Estery 1807 - Powstanie Księstwa Warszawskiego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Sztuka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Czy znasz malarstwo?

Czytamy obraz Vermeera

Johannes Vermeer
Mleczarka

ok. 1658-1660
Płótno, 45,5 x 41 cm
Rijksmuseum, Amsterdam

Mleczarka

Stosunkowo niewielki dorobek Johannesa Vermeera z Delft (do naszych czasów przetrwało tylko około 35 jego obrazów) składa się w większości z dzieł ukazujących prostych ludzi w zwyczajnych wnętrzach. Płótna Vermeera wyróżnia jednak mistrzowskie wyczucie naturalnego światła, padającego zazwyczaj z jednej strony sceny, oraz niewymuszone, naturalne pozy bohaterów - cechy, których znakomitym przykładem jest "Mleczarka". Zgodnie z duchem holenderskiej tradycji malarskiej XVII w. temat dzieła nie jest tu najistotniejszy: patrzymy raczej na swego rodzaju "martwą naturę z człowiekiem" - studium rozmaitych powierzchni oraz efektów optycznych. Vermeer udoskonalił naturalizm, którego prekursorami byli artyści tacy jak Caravaggio. To dzięki niemu jesteśmy w stanie na nowo odkrywać sceny z życia codziennego.

  • Młoda kobieta, w odzieniu barwy białej, żółtej, niebieskiej i czerwonej, stoi w pustym pokoju, skupiona na przelewaniu mleka do miski. Niska perspektywa dzieła przydaje postaci kobiety wrażenia krzepy. Przez umieszczone w lewym górnym narożniku okno pada światło słoneczne.
  • Detale dzieła mają akcentować realizm kompozycji: warto zwrócić uwagę na jasno oświetloną dłoń ukazaną na tle ciemnego fragmentu ściany, strumień mleka, pęknięte kwatery szkła w oknie oraz cień gwoździa wbitego w ścianę. Na obrazach Vermeera światło służy rozmyciu konturów przedmiotów i postaci, co powoduje płynne przenikanie się rozmaitych powierzchni.
  • Stojący na stole kosz pełen chleba, koloński kufel oraz miska tworzą (wraz z kilkoma luźno leżącymi bułkami oraz błękitnym obrusem) prostą martwą naturę śniadaniową. Vermeer stosuje specjalną technikę - drobne dotknięcia pędzla - by podkreślić efekt światłocienia i wzmóc realizm kompozycji.
  • Błękitne kafle cokoliku zostały ozdobione amorkami, zaś na drewnianej podłodze stoi grzejnik do stóp. Jeśli potraktować malarstwo jako sztukę przekształcania trzech wymiarów w dwa – przy zachowaniu iluzji trójwymiarowej przestrzeni – to Vermeera można uważać za jednego z jej największych mistrzów.




  • Autor: Wydawnictwo Universitas
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl