Temat: Choinka na świąteczny stół – rytm i symetria – kirigami
Poziom: III i IV klasa szkoły podstawowej
Autor: Monika Bielat-Sobiczewska
CELE
Poznanie techniki kirigamiRozróżnianie i tworzenie kompozycji rytmicznej oraz symetrycznej jedno- i wieloosiowejWdrażanie do podnoszenia estetyki życia codziennegoWyzwalanie radości tworzenia.
TREŚCI
- Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
- Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka).
METODY:
podające, praktyczne i praksyjne.
Materiały i pomoce:
zielona kartka A4, A3 lub większa, klej, nożyczki, plansze z kompozycją rytmiczną i symetryczną jedno- i wieloosiową.
Przebieg lekcji:
- Wprowadzenie w świąteczno-zimowy nastrój (wiersz o choince, muzyka, kolędy) – pogadanka na temat tradycji i zwyczajów świątecznych.
- Wykonanie choinki – składanie papieru (w trakcie pracy nauczyciel zadaje pytania mające na celu przypomnienie poznanych figur geometrycznych: prostokąt, kwadrat, trójkąt, ośmiokąt oraz rozróżnianie i tworzenie rytmu i prostych kompozycji jedno- i wieloosiowych).
- Wyjaśnienie pojęcia kirigami:
- Kirigami jest sztuką cięcia papieru tak jak origami jest sztuką składania papieru (oru – składać),
- Pochodzi od słów japońskich: kiru – ciąć, przecinać i kami – papier.
- Szukanie i rozróżnianie w wykonanej pracy rytmu oraz symetrii jedno- i wieloosiowej.
- Pogadanka na temat funkcjonalności wykonanego przedmiotu. Szukanie nowych propozycji, rozwiązań (kartka świąteczna, ozdoba na choinkę, dekoracja na ścianę itp.) – propozycje uczniów i nauczyciela.
- Przyozdobienie choinek przygotowanymi wcześniej elementami.
- Wystawka – ocena prac.
