środa 20 marca 2019 imieniny Eufemii i Klaudii 1828 - Urodził się Henryk Ibsen
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Osiągnięcia współczesnej techniki
Osiągnięcia współczesnej techniki

Osiągnięcia współczesnej techniki

Scenariusz zajęć techniki realizowanych metodą projektów w  III klasie gimnazjum.

Czas realizacji: 2 miesiące.

Ogólne cele zajęć:

  • wdrażanie do samodzielnego wyboru tematu z techniki, który uczeń chce zaprezentować klasie - określenie czego uczeń będzie się uczył,
  • kształcenie umiejętności planowania własnej pracy - określenie kolejnych kroków w procesie uczenia się,
  • wyrabiane nawyków korzystania z różnych źródeł informacji - wyszukiwanie pomocy naukowych, jakich uczeń użyje,
  • praca w pewnych ramach czasowych - dotrzymywanie terminów, obowiązkowość,
  • umiejętność korzystania z informacji zwrotnej uczeń-nauczyciel i na odwrót w ramach konsultacji - określanie ewentualnych problemów, korzystanie ze wskazówek nauczyciela,
  • kształcenie umiejętności dzielenia się zdobytymi informacjami, przekazania prezentacji na forum publicznym,
  • wykonanie pomocy naukowych dla potrzeb szkoły - rozumienie potrzeb środowiska, w którym funkcjonujemy,
  • stosowanie operacji technologicznych obróbki drewna i papieru,
  • stosowanie technologii informatycznych w trakcie wyszukiwania i eksponowania treści,
  • wzbudzenie zainteresowania zagadnieniami techniki nie tylko od strony wykorzystania, ale i zasad działania uwzględniając zjawiska i prawa fizyki czy chemii.

Środki dydaktyczne:
książki popularno-naukowe, podręczniki, encyklopedie, materiały drukowane inne niż książki (czasopisma, biuletyny, instrukcje obsługi, broszury itp.), materiały audiowizualne, zasoby Internetu, programy i encyklopedie zapisane na CD.

Metoda: metoda projektów.

Forma: praca indywidualna lub w zespołach 2-osobowych.

 *                    *                 *

Faza przygotowawcza:

Nauczyciel przygotowuje zestaw tematów proponowanych do realizacji przez uczniów. Znacząca część tych tematów pokrywa się z treściami realizowanymi w przedmiocie technika w klasie III-ej gimnazjum. Ogólny temat: "Osiągnięcia współczesnej techniki" jest tematem, który uczniowie będą bardziej precyzować wg własnych zainteresowań i możliwości.

Faza realizacyjna:

Czynności nauczyciela:

Podaje tematy do wyboru i podaje termin określenia przez uczniów tematu do realizacji oraz zapisuje terminy konsultacji i czas gromadzenia materiałów.

Podaje przykłady sposobu realizacji tematów, przykłady dostępnych źródeł informacji, formy przedstawienia już zrealizowanych projektów, określa wymagania jakie powinny spełniać pomoce dydaktyczne, które będą wykonywać.

Precyzuje kryteria oceny końcowej i wymagania jakim powinny podlegać wystąpienia na forum publicznym:
- poprawny język i fachowe terminy,
- jasność wypowiedzi, zrozumiałe na tym etapie edukacji sformułowania dla wszystkich.

Proponuje także pomoc przy realizacji tematów i udostępnia pracownię internetową przez 3 godziny w ramach lekcji z techniki i w ramach świetlicy, w zależności od potrzeb uczniów.

Udziela porad, wskazówek. Pomaga przy realizacji niektórych tematów np. od strony technologii. Naprowadza uczniów na bardziej szczegółowe lub praktyczne aspekty wybranego zagadnienia. Dokonuje razem z uczniami oceny wystąpień poszczególnych prelegentów.

Czynności ucznia:

Dokonuje wyboru tematu. Określa zakres informacji, które chce zdobyć i nauczyć się by zrealizować wybrany temat.  Precyzuje formy zapisu i prezentacji projektu. Formułuje źródła informacji, z których chce skorzystać i gdzie będzie je zdobywał. Planuje termin konsultacji i prezentacji wypełniając kartę pracy.

Wyszukuje z rożnych źródeł drukowanych i elektronicznych, w tym Internetu, płyt CD  potrzebne informacje. Robi zapis w przyjętej przez siebie formie: wykład, prezentacja multimedialna, wykład połączony z prezentacją, wykład, pogadanka przy zastosowaniu form poglądowych - wykresy, plansze, schematy, instrukcje, itp. Wykonuje niezbędne pomoce dydaktyczne.

Przedstawia w przyjętym terminie zrealizowany temat. Odpowiada na zadane pytania, bierze udział w dyskusji po wygłoszonych przez kolegów prezentacjach. Robi w zeszycie przedmiotowym z techniki notatki z prezentowanych tematów.

Faza podsumowująca:

Metoda ta daje szerokie możliwości zarówno nauczycielowi jak i uczniom. Wymaga planowania, kontroli działania, dużego  zaangażowania. Przy realizacji cyklu takich zajęć kreatywna postawa nauczyciela wyzwala aktywność uczniów, motywuje do pracy i daje efekt w postaci zainteresowania zagadnieniami technicznymi. Bardzo ważnym przy tak postawionych celach tych zajęć jest niewątpliwie poszerzenie bazy materialnej szkoły w pomoce dydaktyczne, wykonane przez uczniów.

W trakcie realizacji tych zajęć wykorzystywane były umiejętności stosowania technologii komputerowych i informatycznych, gdyż uczniowie wyszukiwali informacje w Internecie, wykonywali prezentacje projektów w  formie slajdów w Power Poincie, stron www, drukowali materiały do prezentacji, skanowali z różnych dostępnych źródeł (książki, foldery, zdjęcia).

Uczniowie, którzy wykonywali tablice z modelami wykazali się również umiejętnościami obróbki i łączenia drewna. Stosowane były różne metody łączenia materiałów.

 *                    *                 *

Uwagi autora:
W wyniku przeprowadzenia opisywanego projektu szkoła wzbogaciła się między innymi o:
- plansze: "Elementy elektroniki", "Wiertarka elektryczna 2-biegowa"
- tablice z modelami: "Korozja i jej zapobieganie", "Zasilacz stabilizowany", "Bezpieczniki instalacyjne", "Nośniki danych"
- prezentacje: "Aparaty fotograficzne. Historia powstawania zdjęć", "Motoryzacja. Układy bezpieczeństwa jazdy w samochodach", "Rozwój obrabiarek", "Rodzaje i wykorzystane fal elektromagnetycznych", "Przetwarzanie i nagrywanie dźwięku", "Recykling tworzyw sztucznych"

Dla mnie realizacja zagadnień z techniki w taki sposób wymagała większego wysiłku organizacyjnego, dyscyplinowania siebie i uczniów do systematycznej i terminowej pracy. Dało mi to także możliwość poznania uczniów, ich zainteresowań, możliwości i ułatwiło kontakty osobiste, przy okazji konsultacji.

Metoda projektów zdobyła wśród uczniów duże zainteresowanie. Do tej pory nie pracowałem tą metodą i uważam, że metoda projektów sprawdza się w nauczaniu. Uczniowie dzięki niej uczniowei nabywają nowych umiejętności. Uczą się planować i korzystać z różnorodnych źródeł informacji.





Autor: mgr Józefa Partyka
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl