Dla gimnazjum
Cele :
- poznanie środków zabezpieczających dom przed włamaniem,
- kształtowanie umiejętności wykorzystania dostępnych źródeł informacji,
- kształtowanie postaw rozpoznających zagrożenia ze strony włamywaczy dla ludzi i mienia.
Metody i formy pracy:
dyskusja w formie metaplanu, ćwiczenia w grupach.
Środki dydaktyczne:
czasopisma techniczne np. "Majster" 8/98 - 1/99, książki, kartki samoprzylepne, arkusz papieru pakowego, CD-ROM Jak to działa?
Przebieg jednostki metodycznej (opis wybranych sytuacji dydaktycznych):
|
A. Wprowadzenie nowego materiału
|
N.
|
Przygotowuje arkusz gładkiego papieru wieszając go na tablicy i poleca dyżurnemu by rozdał uczniom kolorowe samoprzylepne karteczki. |
U.
|
Organizują miejsca pracy. |
N.
|
Wypisuje u góry rozwieszonego papieru temat: Jak zabezpieczyć własny dom przed włamaniem? |
Dzieli arkusz na cztery obszary. W trzech umieszcza następujące pytania:
|
1.
|
Jak nasz dom (mieszkanie) jest zabezpieczony? |
2.
|
Jak powinien być zabezpieczony? |
3.
|
Dlaczego nie jest tak zabezpieczony, jak być powinien? |
Natomiast w czwartym wykonuje napis: Wnioski
|
U.
|
Analizują w grupach jak zabezpieczone są przed włamaniem nasze mieszkania.Wyszukują w dostępnych materiałach rozwiązań jak powinien wyglądać bezpieczny dom. |
N.
|
Czuwa nad przebiegiem pracy uczniów. |
B. Pogłębienie zdobytych wiadomości i umiejętności
|
N.
|
Proponuje zastanowić się nad tym, dlaczego zabezpieczenia antywłamaniowe nie są takie, jak być powinny? |
U.
|
Poznają z przygotowanych materiałów sposoby ochrony siebie i swojego majątku.
Dostrzegają korzyści wynikające z zastosowania technik zabezpieczeń.
Zapisują na kartkach o różnych kolorach swoje przemyślenia (jeden pomysł na jednej kartce). |
C. Utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności
|
N.
|
Daje polecenie przyklejenia kartek w odpowiednim miejscu na przygotowanym papierze i przeanalizowania sposobów ograniczenia zagrożenia kradzieżą. |
U.
|
Podają propozycje zabezpieczeń przed włamaniem. |
N.
|
Udziela wskazówek, porządkuje wypowiedzi. |
D.
|
Posługiwanie się treścią lekcji. |
N.
|
Zadaje pytanie: czego włamywacze boją się najbardziej? |
U.
|
Zgłaszają własne przewidywania dotyczące zabezpieczeń przeciwwłamaniowych. |
N.
|
Poleca wypisać na kartkach wnioski i przedyskutować najlepsze rozwiązania zabezpieczeń. |
U.
|
Prezentują środki i techniki pozwalające optymalnie poprawić bezpieczeństwo domu lub mieszkania. |
N.
|
Uzupełnia wypowiedzi uczniów. Zwraca uwagę na możliwość sporządzenia przez uczniów nieskomplikowanego czujnika antywłamaniowego. |
U.
|
Zapisują w zeszytach sposoby zabezpieczeń mechanicznych i elektronicznych. |