Dla gimnazjum
Cele:
- zapoznanie z czujnikami reagującymi na różne bodźce,
- doskonalenie umiejętności projektowania i konstruowania,
- kształtowanie umiejętności oceny swoich zdolności technicznych,
- wzbudzenie zaufania do własnych możliwości twórczych.
Metody i formy pracy:
pogadanka, zajęcia praktyczne w grupach
Środki dydaktyczne:
palnik spirytusowy, przewód elektryczny, baterie, dzwonki lub żarówki, deseczki, materiały o różnych właściwościach fizycznych i chemicznych, elementy łączeniowe.
Przebieg jednostki metodycznej (opis wybranych sytuacji dydaktycznych):
A. Wprowadzenie nowego materiału |
N.
|
Uświadamia uczniom zasady budowy czujników np. reagujących na zmianę temperatury, sposób wykorzystania fizycznych lub chemicznych zjawisk, właściwości rtęci, wosku, bimetalu i innych. Stawia pytanie: po co i gdzie stosujemy czujniki? |
U.
|
Podają cel zastosowania czujników w życiu codziennym i miejsca w których możemy je spotkać. |
N.
|
Prezentuje kilka prostych rozwiązań czujników reagujących na różne bodźce.
Proponuje sporządzenie na rysunku kilka innych pomysłów czujników. |
B. Pogłębienie zdobytych wiadomości i umiejętności |
U.
|
Analizują możliwości zaprojektowania i zbudowania czujnika temperatury z łatwo dostępnych materiałów. |
N.
|
Kontroluje pracę uczniów, sprawdza rysunki, zwraca uwagę na staranność. |
U.
|
Projektują zespołowo czujnik np. reagujący na zmianę temperatury. |
N.
|
Analizuje z uczniami pomysły i wybiera najbardziej udany. |
U.
|
Dobierają materiały o odpowiednich właściwościach fizycznych i chemicznych. Wykonują rysunek roboczy i schemat montażowy automatu. |
C. Utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności |
N.
|
Demonstruje prawidłowe sposoby wykonania podstawowych operacji technologicznych (zwłaszcza łączeń). |
U.
|
Przygotowują miejsca pracy. Wykonują prototyp czujnika sygnalizującego np. pożar. |
N.
|
Udziela wskazówek, czuwa nad przebiegiem zajęć, koryguje ewentualne uchybienia w zakresie postaw uczniów. |
U.
|
Sprawdzają funkcjonowanie czujnika. |
N.
|
Podaje propozycje ulepszeń i prosi o zwiększenie dokładności wykonania pracy. |
U.
|
Wykonują drugą wersję czujnika i sprawdzają jego działanie. |
N.
|
Dokonuje przeglądu prac i zleca montaż całości. |
U.
|
Kompletują i sprawdzają całość automatu sygnalizującego np. pożar. |
D.
|
Posługiwanie się treścią lekcji |
N.
|
Prosi o prezentację wykonanych prac i ich ocenę. |
U.
|
Demonstrują funkcjonowanie swoich automatów wobec całej klasy, wysłuchują uwag na ten temat, wykorzystują rady.
Oceniają wykonane pomysły i jakość ich wykonania. |
N.
|
Proponuje zapisać wnioski z podanych uwag i informuje o możliwościach praktycznego wykorzystania automatów. |