Czas trwania: 45 min
Cel ogólny: ocenianie wpływu wytworów współczesnej techniki (np. rozwoju motoryzacji) na życie człowieka i środowisko naturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wymienia rodzaje środków transportu,
- opisuje stan dróg w Polsce,
- wyjaśnia pojęcia: smog, autostrada, patent,
- omawia zależność między rozwojem motoryzacji a środowiskiem przyrodniczym,
- określa potrzebę rozwoju transportu samochodowego,
- selekcjonuje informacje dotyczące transportu drogowego,
- porównuje rodzaje środków transportu,
- interpretuje dane statystyczne,
- wykazuje pozytywne i negatywne zjawiska związane z rozwojem motoryzacji.
Metody:
pogadanka, opis, praca z tekstem, myślący kapelusz de Bono.
Formy pracy: praca indywidualna i w małych grupach.
Środki dydaktyczne:
"Podręcznik dla klasy I", wydawnictwo Nowa Era; "Ćwiczenie technika i wychowanie komunikacyjne dla Gimnazjum cz. 1", wyd. Nowa Era; karta pracy dla ucznia; foliogramy; materiały pomocnicze (tabele, mapy, rysunki); ćwiczenie P. Wład, "Człowiek na ziemi, jego życie i działalność".