niedziela 26 maja 2019 imieniny Filipa i Pauliny 1956 - Pierwszy spektakl Piwnicy pod Baranami
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju motoryzacji

Przebieg zajęć

I. Czynności wprowadzające.

  1. Powitanie klasy.
  2. Sprawdzenie listy obecności.
  3. Sprawdzenie pracy domowej i powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
  4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

II. Czynności zasadnicze.

  1. Komentarz nauczyciela:

    a. Wprowadzenie do tematu.

    Krótka historia rozwoju motoryzacji na świecie
    Mimo że pierwszy samochód wynaleziono w Niemczech w 1885 r., a oponę pneumatyczną w Wielkiej Brytanii (1888 r.), to jednak podstawy motoryzacji stworzył Henry Ford, inicjując w 1908 r. w Detroit wielkoseryjną (od 1913 r. taśmową) produkcję popularnego samochodu Ford Model T (w 1927 r. wozy te stanowiły połowę samochodów jeżdżących po drogach całego świata). Łącznie wyprodukowano przeszło 15 mln sztuk tego auta. To dzięki niemu motoryzacja stała się faktem o wymiarze  społecznym.

    b. Krótka praca z tekstem (ćwiczeniówka str 33). 

    Uczniowie wyszukują w tekście "Wynalazcy w dziedzinie motoryzacji. Patenty" etapy unowocześniania samochodu i rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Podają ważniejsze wydarzenia związane z rozwojem motoryzacji np.
    • Skonstruowanie pierwszego silnika czterosuwowego przez Nikolausa Augusta Otto.
    • Wynalezienie wysokoprężnego silnika przez Rudolfa Diesla.
    • Zbudowanie prototypu silnika dwusuwowego (pierwsze auto benzynowe) przez Carla Friedricha Benza.
    • Zbudowanie pierwszego motocyklu i produkcja samochodów Mercedes przez Gottlieba Wilhelma Daimlera.
    • Zainstalowanie energii elektrycznej w samochodzie i pompy paliwowej przez Roberta Boscha.
    Uczniowie zapisują na tablicy pojęcia: patent, wynalazek techniczny, diesel i nazwiska wynalazców.

    c. Przedstawienie przez nauczyciela podziału środków transportu (przy
       wykorzystaniu zadania 1 - ćwiczeniówka str. 31).

  2. Rozdanie uczniom kart pracy - samodzielna praca uczniów.

    Zadanie 1 
    Uczniowie wykonują zadanie polegające na wybraniu środków transportu jednego rodzaju.

    Zadanie 2
    Uczniowie wybierają i selekcjonują cechy transportu samochodowego, kolejowego i śródlądowego.

  3. Praca w grupach. (Zadanie ma na celu opisanie, interpretowanie, wnioskowanie i ocenianie zjawisk towarzyszących rozwojowi motoryzacji w Polsce).

    Podział klasy na grupy poprzez losowanie kartek spośród pięciu kolorów. Uczniowie którzy wylosowali kartki jednego koloru stanowią jedna grupę (metoda myślących kapeluszy).

    Kapelusze białe - grupa uczniów oceniająca sytuację na podstawie analizy danych statystycznych. (Materiały pomocnicze: tabela gęstość sieci kolejowej i drogowej w niektórych krajach świata. Grupa ta wykonuje zadanie 4).

    Kapelusze czerwone - grupa uczniów przedstawiająca swoje emocje związane ze skutkami rozwoju motoryzacji, omawiając zarówno korzyści, jak i skutki negatywne. (Wykonują zadanie 3).

    Kapelusze czarne - grupa uczniów krytycznie oceniająca rozwój motoryzacji i jej skutki. (Materiały pomocnicze: schemat negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko. Grupa wykonuje tylko tę część zadania 3, która dotyczy zjawisk negatywnych).

    Kapelusze niebieskie - grupa uczniów chłodno oceniająca pracę pozostałych grup, kieruje ich wypowiedziami, czuwa nad prawidłowym wyciąganiem wniosków. (Wykonują zadanie 5).

    Kapelusze żółte - grupa uczniów oceniająca pozytywnie wszystkie zjawiska zachodzące w związku z rozwojem motoryzacji. (Grupa wykonuje tylko tę część zadania 3, która dotyczy zjawisk pozytywnych).

    Pod koniec zajęć grupy prezentują swoje stanowiska, zanotowane wnioski i spostrzeżenia pod kierunkiem kapeluszy niebieskich i nauczyciela. Cała klasa wykonuje wspólnie zadanie 5. Następnie pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wyciągają wnioski, które zapisują na tablicy i do zeszytu.

    Przykładowe wnioski zgłaszane przez uczniów:
    1. Stosować nowoczesne  technologie w motoryzacji ograniczające emisje gazów,
        pyłów, spalin.
    2. Poszukiwać nowych alternatywnych ekologicznych źródeł energii dla
        przemysłu motoryzacyjnego.
    3. Edukować młodzież jako przyszłych użytkowników dróg i pojazdów w celu 
        poprawy kultury kierujących pojazdami.
    4. Zadbać o lepszą jakość dróg i lepsze oznakowanie.
    5. Opracować nowe lepsze metody utylizacji odpadów motoryzacyjnych.

III. Podsumowanie.

Czynności nauczyciela:

  • Omawia i ocenia pracę poszczególnych grup, wyróżnia najlepsze grupy, ich pomysły i rozwiązania.
  • Po wypełnieniu kart pracy przez uczniów nauczyciel zbiera je do oceny.

Kryteria oceniania:

Zadanie 1  0-2 pkt
Zadanie 2  0-6 pkt
Zadanie 3, 4, 5 wykonywane w grupach - oceniane 0-6 (uczniowie w grupach sami  
                                                                             przyznają punkty za wkład pracy)

Za formułowanie wniosków końcowych 0-2 pkt
 
Łączna ilość punktów - 16 pkt

16-15 ocena bdb
14-12 ocena db
11-9 ocena dst
8-6 ocena dop
5-0 ocena ndst





Autor: Danuta Mędrek
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl