poniedziałek 21 października 2019 imieniny Hilarego i Urszuli 1833 - Urodził się Alfred Nobel
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Czujniki sygnałów - zadanie wytwórcze

Wstęp

Dla gimnazjum

Cele:
 
- zapoznanie z czujnikami reagującymi na różne bodźce,
- doskonalenie umiejętności projektowania i konstruowania,
- kształtowanie umiejętności oceny swoich zdolności technicznych,
- wzbudzenie zaufania do własnych możliwości twórczych.

Metody i formy pracy:
 
pogadanka, zajęcia praktyczne w grupach
 
Środki dydaktyczne:

palnik spirytusowy, przewód elektryczny, baterie, dzwonki lub żarówki, deseczki, materiały o różnych właściwościach fizycznych i chemicznych, elementy łączeniowe.

Przebieg jednostki metodycznej (opis wybranych sytuacji dydaktycznych):

A. Wprowadzenie nowego materiału  
N.
Uświadamia uczniom zasady budowy czujników np. reagujących na zmianę temperatury, sposób wykorzystania fizycznych lub chemicznych zjawisk, właściwości rtęci, wosku, bimetalu i innych. Stawia pytanie: po co i gdzie stosujemy czujniki?
U.
Podają cel zastosowania czujników w życiu codziennym i miejsca w których możemy je spotkać.
N.
Prezentuje kilka prostych rozwiązań czujników reagujących na różne bodźce.
Proponuje sporządzenie na rysunku kilka innych pomysłów czujników.

B. Pogłębienie zdobytych wiadomości i umiejętności
U.
Analizują możliwości zaprojektowania i zbudowania czujnika temperatury z łatwo dostępnych materiałów.
N.
Kontroluje pracę uczniów, sprawdza rysunki, zwraca uwagę na staranność.
U.
Projektują zespołowo czujnik np. reagujący na zmianę temperatury.
N.
Analizuje z uczniami pomysły i wybiera najbardziej udany.
U.
Dobierają materiały o odpowiednich właściwościach fizycznych i chemicznych. Wykonują rysunek roboczy i schemat montażowy automatu.

C. Utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności
N.
Demonstruje prawidłowe sposoby wykonania podstawowych operacji technologicznych (zwłaszcza łączeń).
U.
Przygotowują miejsca pracy. Wykonują prototyp czujnika sygnalizującego np. pożar.
N.
Udziela wskazówek, czuwa nad przebiegiem zajęć, koryguje ewentualne uchybienia w zakresie postaw uczniów.
U.
Sprawdzają funkcjonowanie czujnika.
N.
Podaje propozycje ulepszeń i prosi o zwiększenie dokładności wykonania pracy.
U.
Wykonują drugą wersję czujnika i sprawdzają jego działanie.
N.
Dokonuje przeglądu prac i zleca montaż całości.
U.
Kompletują i sprawdzają całość automatu sygnalizującego np. pożar.
D.
Posługiwanie się treścią lekcji
N.
Prosi o prezentację wykonanych prac i ich ocenę.
U.
Demonstrują funkcjonowanie swoich automatów wobec całej klasy, wysłuchują uwag na ten temat, wykorzystują rady.
Oceniają wykonane pomysły i jakość ich wykonania.
N.
Proponuje zapisać wnioski z podanych uwag i informuje o możliwościach praktycznego wykorzystania automatów.




Autor: Dariusz Gawroński
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl