Scenariusz lekcji techniki dla klasy I gimnazjum
Temat: Rozstrzyganie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
Założenia sytuacji początkowej
Wiadomości ucznia:
- zna następujące pojęcia:
- skrzyżowanie
- uczestnik ruchu
- przejście dla pieszych
- pojazd uprzywilejowany
- „szczególna ostrożność"
- zna znaki drogowe dotyczące przecinania się kierunków ruchu.
Cele ogólne:
Uczeń powinien:
- mieć umiejętność zastosowania przepisów drogowych dotyczących przecinania się kierunków ruchu,
- mieć pozytywny stosunek do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kultury zachowania się na drodze.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna zasady przejazdu przez skrzyżowanie dróg równorzędnych,
- zna zasady przejazdu przez skrzyżowanie z pierwszeństwem przejazdu,
- zna zasady przejazdu przez skrzyżowanie z ruchem okrężnym,
- wie, co to znaczy zachować „szczególną ostrożność",
- potrafi w praktyce stosować poznane zasady.
Główne czynności uczniów:
- analizowanie konkretnych sytuacji na skrzyżowaniach,
- wyszukiwanie potrzebnych informacji w Kodeksie Drogowym,
- ustalanie kolejności przejazdu poszczególnych pojazdów przez skrzyżowanie,
- wypełnianie kart pracy.
Metody:
- oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, opis,
- metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia uczniowskie.
Przygotowanie zajęć:
- opracowanie karty pracy,
- opracowanie karty ewaluacyjnej.
Środki dydaktyczne:
plansze ze znakami drogowymi, Kodeks Drogowy, foliogramy z różnymi rodzajami skrzyżowań, karty pracy.
Uwagi:
Praca uczniów na lekcji jest przez cały czas kontrolowana i sprawdzana przez nauczyciela w taki sposób, że przed każdym z nich leży karta pracy, którą uczeń samodzielnie uzupełnia podczas lekcji.
Po wykonaniu każdego ćwiczenia nauczyciel sprawdza poprawność wykonania, a wyniki zapisuje w karcie ewaluacyjnej.