piątek 24 października 2014 imieniny Marcina i Rafała 1989 - Zginął Jerzy Kukuczka, polski alpinista
Do końca roku pozostało: 68 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Budowa i działanie silnika elektrycznego
Budowa i działanie silnika elektrycznego

Budowa i działanie silnika elektrycznego

Silnik elektryczny przetwarza energię elektryczną na energię mechaniczną, czyli prąd elektryczny dostarczony do silnika powoduje wprawienie go w ruch.

Ze względu na rodzaj napięcia zasilającego, silniki elektryczne dzielimy na:
  1. silniki elektryczne prądu stałego,
  2. silniki elektryczne prądu zmiennego,
  3. silniki uniwersalne.

Budowa silnika:

Silnik składa się z:

  • szczotek - które dostarczają prąd do silnika,
  • komutatorów - które zmieniają kierunek prądu w ramce,
  • magnesów - które wytwarzają pole magnetyczne niezbędne do wprawienia ramki w ruch,
  • wirnika (ramki) - dzięki dostarczeniu prądu to właśnie ta część silnika jest wprawiana w ruch.
Schemat silnika:



Działanie silnika:

Zasada działania silnika elektrycznego jest następująca: wirnik obraca się dzięki temu, że uzwojenia przewodzące prąd umieszczone są w polu magnetycznym. Te dwa pola kolidują ze sobą powodując ruch wirnika (ramki). Komutatory poprzez szybką zmianę kierunku przepływu prądu przez ramkę powodują dalszy obrót (gdyby nie komutatory to ramka ciągle powracałaby do pozycji początkowej, a właśnie komutatory powodują jej dalszy obrót w jedną stronę). Po tym proces zaczyna się od początku i cykl rozpoczyna się na nowo.

Rysunki przedstawiające działanie silnika:



Historia:

Pierwszy pracujący silnik elektryczny zbudowano w roku 1837 w USA. Jego twórcą był Thomas Davenport, który swoich konstrukcji używał do napędu wiertarki i tokarki do drewna. Silnik był wyposażony w elektromagnes i osiągał prędkość 450 obrotów na minutę. Dwa lata później Davenport zbudował większy silnik, napędzający rotacyjną prasę drukarską, na której zaczął druk pierwszego w USA czasopisma poświęconego elektryczności.

Pierwszy miniaturowy silnik zbudował Thomas Alva Edison w 1880 roku, aby napędzać elektryczne pióro do sporządzania kropkowanych matryc powielaczowych. Motor miał wymiary 2,5 cm na 4 cm i osiągał około 4 tysięcy obr/min., napędzając drgającą igłę w obsadce, która robiła w matrycy otworki układające się w kontury liter. Całość napędzała dwuogniskowa bateria. Elektryczne pióro Edisona (zbudowano ich około 60 tysięcy sztuk), skutecznie powielało dokumenty, aż zostało wyeliminowane przez wynalazek maszyny do pisania.

Bibliografia:
http://www.wikipedia.org/
http://www.wynalazki.mt.com.pl/




Autor: Wojciech Niemiec
praca powstała w ramach konkursu "Z Internetem za pan brat".

Komentarze + Dodaj komentarz
  • uwaga błedy!, fizyk (odpowiedzi: 0)
  • Co to znaczy, że pola kolidują ze sobą? Wirnik obraca się dzięki temu, że działa na przewodnik siła elektrodynamiczna. Jak komutatory mogą powodować obrót ramki?! Praca zawiera wiele błędów rzeczowych.
  • ^^, Pasjans (odpowiedzi: 0)
  • Naprawdę przystępnie opisana praca i warta uwagi, kilka osób w około pisze z jednej pracy, pozdrawiam. :)
  • Miganie, Ross (odpowiedzi: 0)
  • Co jest z tą reklamą od siedmiu boleści?! Zlikwidujcie to ciulstwo!!!
  • Dzięki, minifizyk (odpowiedzi: 0)
  • wielkie dzięki, to naprawde bardzo mi pomogło. Prosto czytelnie i na temat. Gratuluje autorowi ;)
  • rere,  Wojciech Niemiec (odpowiedzi: 1)
  • Dzienki wielkie bardzo mi to pomogło:) Pozdrawiam..:)
  • dziena, dusia (odpowiedzi: 0)
  • dzięki ci wielkie ;) nie musze sleczec i szukac wszystkiego oddzielnie ;]
  • Witam, mietek (odpowiedzi: 0)
  • Wszystko dobrze tylko nie pokazano jak powinny być nawinięte poszczególne cewki uzwojenia na wirniku.
  • fajne, lolek (odpowiedzi: 0)
  • fajne to ciulstwo jest!!!
  • hey, weronika (odpowiedzi: 0)
  • Dobra Praco;p!! dzięki;**
  • Serdeczne Dzięki , Młody elektryk (odpowiedzi: 0)
  • Dziękuję serdecznie autorowi za jasny i czytelny oraz łatwy do zrozumienia opis budowy i zasady działania silnika ogromnie mi to pomogło i zaoszczędziło mój czas.
  • Dziękuje., Kamila (odpowiedzi: 0)
  • Idealne, mam nadzieje tylko, że spodoba się babce i, że wgl zdam z fizyki ;/
  • Silnik, Marta (odpowiedzi: 0)
  • dzięki, bardzo mi pomógł
  • silnik, Joincik (odpowiedzi: 0)
  • dzięki za napisanie tego artykułu
  • dzieki, Szatan (odpowiedzi: 0)
  • DZięki za napisanie tego
  • wszystko cacy, Lala;** (odpowiedzi: 0)
  • Aaa.. dziękuję bardzo ;* Koffani jesteście ;*** Nie wiem co bym zrobiła ;* Piiiisk :D Kocham za to ;** Buzaiki;*********
  • spoko, wujek (odpowiedzi: 0)
  • dzieki spoko praca pomogla 5 z fizyki :D
  • dobre, tuptek (odpowiedzi: 0)
  • dobra praca dzienki
  • ; ), Ola (odpowiedzi: 0)
  • bardzoooo dobra praca ; )
  • silnik, lech (odpowiedzi: 0)
  • ciekawie napisane dzięki
  • LOL, KOX (odpowiedzi: 0)
  • dobra praca ale za mało treści
  • :***, pinci@ (odpowiedzi: 0)
  • super praca i przyda mi sie na fizyke dzienx;******
  • DZięki, Aśś** (odpowiedzi: 0)
  • Stokrotne dzięki nie wiem co bym bez tej stronki zrobiła... życie mi ratujecie:))
  • Bardzo dobra praca, uczennica (odpowiedzi: 0)
  • Przystępnie i łatwo napisana. Bardzo mi pomogła. Podzrawiam
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl