czwartek 18 lipca 2019 imieniny Erwina i Kamila 1933 - Urodził się Roman Polański, reżyser
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie fizyczne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Rola i zastosowanie muzyki w wychowaniu fizycznym
Rola i zastosowanie muzyki w wychowaniu fizycznym

Rola i zastosowanie muzyki w wychowaniu fizycznym

Warunki życia codziennego, tempo pracy i nauki powodują także wśród dzieci i młodzieży powstawanie napięcia, są przyczyną wielu stresów. U uczniów w czasie zajęć szkolnych może nastąpić obniżenie sprawności psychofizycznej. Należy więc wykorzystać takie formy oddziaływania na nich, które będą likwidować stany stresowe i nerwicowe. Przede wszystkim należy jednak likwidować ich przyczyny, czyli dążyć do stonowania wszelkich niepotrzebnych napięć. Jest to możliwe na lekcjach wychowania fizycznego, gdzie można wprowadzić formy relaksacyjne przy muzyce. Muzyka, której na co dzień słuchają dzieci i młodzież, wprost „bombarduje” uszy głośnymi dźwiękami i doprowadza wyłącznie do reakcji pobudzenia, powoduje wyzwalanie się agresji i przemocy. Na lekcji wychowania fizycznego natomiast muzyka tworzy ład, stając się potężną siłą oddziaływującą na psychikę uczniów. Dzięki swojej właściwości pobudzenia i hamowania muzyka może porządkować czynności życiowe.

W czasie ćwiczeń relaksacyjnych następuje odprężenie i uspokojenie organizmu. Przyswojenie sobie umiejętności relaksowania pozwala na jasny, obiektywny wgląd w samego siebie. Taki stan likwiduje niepokój, lęk, a wyzwala poczucie spokoju i pewności. W dalszej konsekwencji budzi to aktywność i chęć zdobywania osiągnięć oraz daje poczucie satysfakcji z życia i z twórczego działania. Do ćwiczeń relaksacyjnych należy przygotować taką muzykę, która pomoże pozbyć się stanów lękowych, obciążeń stresowych, z jakimi uczniowie przybywają na lekcje wychowania fizycznego. W ćwiczeniach relaksacyjnych przy muzyce bardzo ważne jest odizolowanie się od bodźców zewnętrznych i „wyciszenie organizmu”. Trafnie dobrana muzyka, słuchana wielokrotnie, ma działanie uspokajające.

Muzyka i ruch łączą się w sposób naturalny, pierwotny. Rytm oddechu i uderzeń serca towarzyszy nam przez całe życie. Taniec i wiele różnych form gimnastycznych znajduje pełen wyraz przy akompaniamencie muzycznym. Muzyka wspomaga ruch, dynamizuje go, steruje i harmonizuje. Łączy ćwiczenia w pełną całość, sprawiając, że ruch daje radość.Wiadomo, że muzyka potrafi pobudzać, jak i uspokajać. Oczywiście zależy to od rodzaju muzyki i od indywidualnych odczuć, które są ściśle związane z psychiką. Odbiór różnego charakteru muzyki określony jest kryteriami obiektywnymi i subiektywnymi. Tempo, takt, rytm i melodia są równie ważne dla analizy muzycznej, jak i dla pierwszego wrażenia.

Muzyka nie tylko stymuluje, ale także często przejmuje funkcje kierowania wykonywanym ruchem. Przez trafnie dobrane tempa muzyki możemy regulować emocje ćwiczących – nadmierne pobudzenie niwelować wolniejszą i wyciszoną muzyką, stany pasywnych postaw pobudzać muzyką głośniejszą i bardziej dynamiczną. Dzięki temu realizowany jest element dyscyplinujący oraz element akceptacji nauczanych zasad czy norm. Muzykę należy również rozpatrywać w kategoriach zjawisk fizycznych i emocjonalnych wpływających na fizjologiczne i biochemiczne przemiany w organizmie odbiorcy. Najsilniej oddziałującym elementem, szczególnie na sferę psychoemocjonalną, jest melodia (linia melodyczna). Odbiór melodii ma decydujący wpływ na nastrój ćwiczącego, a tym samym na jego nastawienie do tego, co robi. Dzięki niej możemy regulować zaangażowanie uczniów.

Muzyka w połączeniu z ruchem tanecznym to jeszcze jeden sposób wykorzystania jej na lekcji wychowania fizycznego. Tańce to wprawdzie wspaniała forma zajęć przede wszystkim dla dziewcząt, ale oddziaływują one na wszystkich uczniów przez swój rytm i melodię, pozwalają przeżyć muzykę nie tylko słuchowo, lecz i ruchami ciała. Mają wpływ na podniesienie kultury życia codziennego, życia towarzyskiego i uczuciowego dzieci i młodzieży szkolnej. Taniec pozwala ludziom nieśmiałym, nadmiernie wrażliwym zapomnieć o swoich słabościach.Można zatem powiedzieć, że muzyka w powiązaniu z określonym ruchem (rytmicznym, tanecznym) i wykorzystana na lekcji wychowania fizycznego pełni funkcje: relaksacyjną, dyscyplinującą, poznawczą, uczy kultury zachowania się poprzez formy muzyczno-ruchowe. Jest także doskonałym środkiem pomocniczym przy ćwiczeniach gimnastycznych. Dobrze dobrana i zespolona z ruchem działa na ćwiczących ożywiająco. Często wykorzystanie muzyki na lekcji wychowania fizycznego powoduje większe nią zainteresowanie wśród dzieci i młodzieży także poza szkołą.

Referat został opracowany w oparciu o następującą literaturę:

1. E. Gross, D. Rothmair, „Nowy aerobik, siła i odporność”, Warszawa 1997
2. O. Kuźmińska, H. Popielowska, „Taniec, rytm, muzyka”, AWF, Poznań 1995
3. J. Prywer, „Aerobik”, Poznań 1984
4. Z. Szot, „Gimnastyka”, Gdańsk 1992





Autor: mgr A. Hoffman-Lusina, Grodzisk Wlkp.
Komentarze + Dodaj komentarz
  • TO JA , NIEZNANY (odpowiedzi: 0)
  • MAŁO ZDJĘĆ
  • Fajne, ooooooooo??????? (odpowiedzi: 0)
  • Nawet ciekawe chyba to wyprubuje
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl