piątek 18 października 2019 imieniny Juliana i Łukasza 1931 - Zmarł Thomas Edison
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie fizyczne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Rola minisiatkówki w szkole podstawowej

Część I

Rola minisiatkówki w szkole podstawowej

Minisiatkówka to według Seweryniaka gra w piłkę siatkową dla dzieci w wieku 7-13 lat rozgrywana w zespołach dwu-, trzy- i czteroosobowych, na zmniejszonym boisku, mniejszą piłką i z wybranymi przepisami dostosowanymi do możliwości dzieci.
Uzupełnia ona cały wachlarz gier i zabaw, w których biorą udział dzieci w tym etapie rozwojowym. Uczestniczenie w grze powinno być przede wszystkim przyjemnością i radością oraz zachętą do zainteresowania się tak piękną dyscypliną gry.
W nauczaniu początkowym idea tej gry sprowadza się do działań uproszczonych na bazie rzutów i chwytów piłki najpierw w zespołach jedno, a potem dwuosobowych. Nauczanie techniki ułatwiamy dzieciom wprowadzając lekkie piłki. Pozwalamy na zagrywkę rzutem jednorącz, a po opanowaniu odbić sposobem oburącz górnym zastępujemy ją w/w odbiciem. Naukę podstawowych elementów techniki gry w minisiatkówkę rozpoczynamy w klasach III-IV. Od klasy IV rozpoczyna się rywalizacja we współzawodnictwie klasyfikowanym. Dozwolona jest zagrywka "oburącz górą". Nauczamy jednocześnie pozostałych sposobów zagrywania i odbić z pewną tolerancją czystości oraz wdrażamy do przestrzegania reguł i przepisów gry.
Gra dwójkami jest pierwszym krokiem w nauczaniu umiejętności współdziałania zespołowego. Na poziomie klas V i VI występuje gra trójkami (jedynie na zawodach ogólnopolskich klasy VI grają w zespołach czteroosobowych).
Pracując z dziećmi w szkole podstawowej mamy to szczęście, że trafiając na fazę ich optymalnego rozwoju ruchowego przypadającą na wiek 9-10 i 12-13 lat, (zwanym "złotym wiekiem"), możemy wykorzystać ją do kształtowania motoryki i nauczania minisiatkówki. W tym okresie bowiem obok zwiększonej wydolności organizmu następuje względne zrównoważenie emocjonalne i proporcjonalny rozwój procesów poznawczych. Ruchy dziecka są świadome, oszczędne i celowe, zwinne, szybkie i względnie silne, połączone z wysokim poczuciem rytmu, wpływającym na ogólną koordynację ruchów. W efekcie dziecko bardzo szybko opanowuje skomplikowane formy ruchowe, a jego sprawność motoryczna pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. Pamiętając o tym, że dzieci znajdują się w okresie swoistej doskonałości motorycznej (ogólne wzmocnienie aparatu kostno-więzadłowego i usprawnienie funkcji oddychania i krążenia) nie zapominajmy o niewątpliwie najistotniejszym - o ich potrzebach.
Według Czajkowskiego do potrzeb rozwojowych dzieci zaliczamy potrzeby:
- zabawy i rozrywki oraz radości z uprawiania sportu,
- wyżycia się ruchowego (wrodzona potrzeba biologiczna),
- optymalnego poziomu pobudzenia,
- odczuwania własnej wartości (potrzeba kompetencji),
- przynależności, oraz poczucia bezpieczeństwa.
Dziecko szuka ich zaspokojenia właśnie na zajęciach sportowych. Jeśli uda się nam wywołać zainteresowanie minisiatkówką i rozbudzić zamiłowanie do systematycznych ćwiczeń oraz udziału w zajęciach wychowania fizycznego, Szkolnego Koła Sportowego czy klubu sportowego możemy mu zapewnić zaspokojenie potrzeb wynikających z jego rozwoju.
Dodatkowo mamy możliwość oddziaływania na dziecko wychowawczo kształtując system wartości oraz wpojenia norm i zasad postępowania w grupie sportowej, kształtując właściwe nawyki higieniczne związane z aktywnością ruchową (zmienny strój sportowy, higiena osobista po zajęciach, higiena otoczenia, odżywianie, sen itp.). Przygotowując dzieci do współzawodnictwa możemy kształtować postawę sukcesu bez pychy i przegranej bez kompleksów, życzliwości wobec wygranych i przegranych. Poprzez udział w organizacji i przeprowadzeniu zawodów dziecko nabywa dodatkowych umiejętności organizacyjnych. Drobne czynności jak liczenie punktów, podejmowanie decyzji w roli sędziego czyni dziecko kompetentnym i ważnym. Ponieważ reguły gry ustalają w minisiatkówce stosunki między graczami, powoduje to, że stanowią one formę aktu prawnego, formułującego prawa grających oraz określone konsekwencje w przypadku ich naruszenia. Ponadto dziecko poprzez rywalizację we współzawodnictwie nabywa całej gamy pożądanych zachowań społecznych, które stanowią pewne wartości wychowawcze. Mianowicie uczestnicząc w turniejach uczy się takich rytuałów jak sportowy okrzyk czy podanie sobie rąk pod siatką po zakończonej walce niezależnie od wyniku meczu. Respektując decyzje sędziego uczy się pokory i szacunku do drugiego człowieka. Grając "fair play", uczy się uczciwości i umiejętności przyznawania się do błędu. Ze względu na brak kontaktu fizycznego z przeciwnikiem minisiatkówka ogranicza zachowania agresywne i sprzyja rozwijaniu pozytywnych zachowań.
Proces nauczania minisiatkówki jest przede wszystkim procesem wszechstronnego kształtowania człowieka. Należy traktować go jako element rzeczywistego życia jako fragment środowiska społecznego, szkolnego, rówieśniczego i rodzinnego, kształtującego osobowość młodego człowieka. Być może właśnie z tych maluchów wyrosną kiedyś nie tylko doskonali gracze, ale cudowni ludzie, wspaniali przyjaciele i animatorzy sportu.





Autor: Dorota Cichy
Komentarze + Dodaj komentarz
  • minisiatka, zibi (odpowiedzi: 0)
  • dobry artykuł.kim jest czajkowski?
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl