piątek 18 października 2019 imieniny Juliana i Łukasza 1931 - Zmarł Thomas Edison
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie fizyczne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Kto i dlaczego ogląda widowiska sportowe?

Artykuł

Kto i dlaczego ogląda widowiska sportowe?
Rys widowni sportowej z psychologicznego punktu widzenia

Rzesza ludzi interesuje się sportem, czy to poprzez aktywne jego uprawianie, czy też w sposób bierny uczestnicząc widowiskach sportowych bezpośrednio w obiektach sportowych lub poprzez media.
Widowisko sportowe jest jedną z form zachowania masowego, której istota polega na oglądaniu wyczynu i sprawności na arenie sportowej. Widzowie takiego widowiska nazywani są widownią sportową. Nie uczestniczą oni bezpośrednio w zawodach, ale wywierają na nie wpływ poprzez swoją liczebność, doping, okrzyki aprobaty, zachęty lub dezaprobaty. W ten sposób kreują oni atmosferę imprezy.
Główną cechą charakterystyczną widowni sportowej jest wysoka pobudliwość emocjonalna. Nieraz główną pobudką uczestnictwa w imprezie sportowej jest chęć przeżycia emocjonalnego.W czasie trwania zawodów emocje widzów mogą oscylować między biegunami dodatnim i ujemnym (przyjemne - przykre). Jeśli zawodnik, któremu kibicujemy, odnosi sukces, pojawiają się emocje dodatnie, jeśli przegrywa - ujemne.
Niektórzy badacze uważają, że emocje sportowe są uwarunkowane genetycznie. Udowodniono naukowo, że zwierzęta mają biologicznie ukształtowany mechanizm obrony terytorium. U człowieka taki mechanizm również istnieje, bronimy np. terytorium własnego domu. Według niektórych te same mechanizmy leżą u podstaw zawodów sportowych. W wielu grach zespołowych np. w piłce nożnej toczy się walka o "wciśnięcie" piłki na teren przeciwnika.
Takie formy walki o terytorium przeciwnika bardzo podniecają widzów, można je zrozumieć, gdy zgodzimy się z hipotezą, że są one związane z emocjami walki o przetrwanie, jakie zapewnia własne terytorium. W świecie zwierząt i ludzi występuje zjawisko hierarchii ważności.
W sporcie bardzo wyraźna jest walka o prymat, to rywalizacja o pierwszeństwo przyciąga tłumy kibiców, bo człowiek jest istota wojującą. W wielu dyscyplinach sportu walczy się za pomocą broni używanej kiedyś w wojnach (szermierka, łucznictwo, rzut dyskiem, oszczepem).
Zastanawiając się nad genezą emocji sportowych można przytoczyć pogląd R. Cialdiniego, którego zdaniem jest nią proces kształtowania się tożsamości. Utożsamiając się z kimś człowiek przypisuje sobie zalety obiektu tożsamości. Kibice sportowi utożsamiając się z jakimś zespołem lub zawodnikiem przeżywają silne emocje w trakcie zawodów, bo wynik określa ich subiektywne poczucie własnej wartości.
Wraz z przechodzeniem od widowisk sportowych jako spotkań hobbistycznych do imprez masowych narastała patologia zachodząca wśród widzów. Trybuny stadionów stały się miejscem wandalizmu, alkoholizmu, bójek. W szczególny sposób odnosi się to do tzw. "szalikowców" kreujących siebie jako zwartą subkulturę młodzieżową, która pozornie kibicuje wybranej drużynie piłkarskiej (szalik w barwach klubowych), faktycznym jednak ich celem jest uprawianie zbiorowych bijatyk z kibicami zespołu przeciwników z użyciem skórzanych bransolet nabijanych ćwiekami, noży, kastetów, kamieni i innych. Ulubioną formą agresji "szalikowców" jest walka z policją i służbami porządkowymi, wywoływanie "zadymy" na widowni i wokół stadionu.
Na pytanie, kto i dlaczego ogląda widowiska sportowe, nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Różne pobudki kierują ludźmi udającymi się na stadiony i hale sportowe, zasiadającymi przed telewizorami.
Marzeniem jest, by widowiska sportowe wyzwalały w oglądających pozytywne emocje, poczucie solidarności i braterstwa, by sport jednoczył, a nie dzielił.





Autor: Jerzy Tomczyk
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl