poniedziałek 26 sierpnia 2019 imieniny Marii i Zefiryny 1880 - Urodził się Guillaume Apollinaire
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie fizyczne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ocena z wychowania fizycznego

Ocena z wychowania fizycznego

Ocena z wychowania fizycznego

System oceniania z WF zawsze budził wiele kontrowersji. O ile kryteria ocen z innych przedmiotów łatwo dają się określić, to w przypadku WF nie jest to takie jednoznaczne. Nawet jeśli nam się uda jasno je sformułować, to problemem może okazać się ich wdrażanie i egzekwowanie.
Wychowanie fizyczne nie jest zwykłym przedmiotem, na którym uczeń zdobywa "suche" umiejętności i wiedzę ujęte w planie dydaktyczno-wychowawczym. Planując sposób oceniania z WF należy uwzględnić fakt, że głównym celem nauczania oprócz aktywności ruchowej, jest kształtowanie umiejętności ułatwiających młodemu człowiekowi życie w zmieniającym się świecie. Do nich należy między innymi troska o swoją kondycję, zdrowie, ciało i psychikę. Aby wszystkie działania ucznia w szkole odnosiły pożądany skutek muszą podlegać systematycznej kontroli i ocenie.
Ocenianie jest nierozerwalnie powiązane z procesem nauczania i stanowi jego integralną część. Systematyczne ocenianie jest gromadzeniem informacji o uczniu, ewaluacji jego osiągnięć i postępów oraz motywacją do dalszej pracy i okazją do samooceny. Od wyczucia, wrażliwości i konsekwencji nauczyciela zależy czy ocenianie odniesie właściwy skutek.
W procesie oceniania, szczególnie w tym przedmiocie, należy wziąć pod uwagę indywidualizację. Każdy uczeń posiada predyspozycje ruchowe i określone cechy motoryczne, które pozwalają mu przyswoić umiejętności ruchowe i opanować wiadomości we właściwym dla siebie czasie. Nie można żądać, aby każdy uczeń w jednakowym okresie osiągał zamierzone cele. Nauczyciel powinien dobrze poznać swoich uczniów, ich potrzeby, zainteresowania, by móc je wzmacniać i rozwijać. Powinien zastosować właściwy system oceniania na lekcji (np. punktacji) w stosunku do każdego ucznia. Na lekcji WF nie ma słabych uczniów, są tylko leniwi, ale i do nich trzeba umieć dotrzeć z właściwą motywacją. Należy spowodować, aby ocena była oceną efektywną, taką która rozbudza wewnętrzną motywację do aktywności. W następstwie tego uczeń wykazuje większą chęć działania i podejmuje próby zdobywania i doskonalenia umiejętności.
Bardzo dużo kontrowersji budzą sprawdziany na lekcjach WF.
Błędem jest sprawdzanie cech motorycznych uczniów takich jak: siła, szybkość i wytrzymałość (za pomocą świetnych zresztą testów), porównywanie wyników z przyjętymi normami i ocenianie. Jeżeli testy sprawności przeprowadza się na rozpoczęcie i zakończenie okresu nauczania, a wyniki służą tylko badaniu postępu, wówczas ocena jest rzetelna i wiarygodna. Nauczyciel nigdy nie może zapominać o obowiązującej zasadzie, najpierw nauczanie, potem ocenianie. W klasach młodszych, w których nauczanie opiera się głównie na opanowywaniu nowych umiejętności i wiadomości, nauczyciel może zaplanować większą ilość sprawdzianów. W pracy ze starszą młodzieżą forma oceniania, o której mowa wyżej, nie jest zasadna. Wprowadza na lekcję znużenie, stres, czasem obojętność, a w efekcie niewiele daje. Czas poświęcony na przeprowadzenie sprawdzianów lepiej byłoby wykorzystać na czynności związane z opanowaniem nowych umiejętności np. z zakresu ścieżki prozdrowotnej.
Niewątpliwie sporą trudność nauczycielowi WF sprawia kontrola i ocena wiadomości. Większość nauczycieli bagatelizuje te treści programu i praktycznie ich nie egzekwuje. A przecież wiadomości przekazywane na lekcji wpływają na zwiększenie świadomości ucznia koniecznej w podejmowaniu samodzielnych działań sportowych, rekreacyjnych i zdrowotnych w życiu. Najprostszą formą sprawdzania wiadomości jest łączenie teorii z praktyką. Podczas kontroli i oceny umiejętności, bardzo łatwo jest sprawdzić zasób wiedzy na wcześniej omówiony temat. Moim zdaniem kontroli powinny podlegać te wiadomości, które decydują i wpływają na kształtowanie pozytywnych postaw ułatwiających działania na rzecz podnoszenia sprawności, troski o zdrowie swoje i innych.
Aby główny cel oceniania był osiągnięty, uczeń musi na bieżąco otrzymywać informacje o ocenie. Nauczyciel ma obowiązek jasno i precyzyjnie wyjaśnić, co podlegało kontroli i dlaczego wystawił taką a nie inną ocenę. Dlatego na początku procesu nauczania uczeń powinien być zapoznany z kryteriami oceniania, które muszą być jasno i przejrzyście określone.





Autor: Lidia Kaczor
Komentarze + Dodaj komentarz
  • hahaha, ja (odpowiedzi: 0)
  • ja ma 6 i się cieszę
  • Odpowiedzi, Aga (odpowiedzi: 0)
  • 1. tak 2. nie zawsze 3. czasami 4. dobry
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl