piątek 19 lipca 2019 imieniny Alfreda i Wodzisława 1655 - Potop szwedzki
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie fizyczne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Tańce ludowe dziedzictwem kulturowym każdego narodu

Wstęp

Program koła tanecznego w gimnazjum


Tańce ludowe dziedzictwem kulturowym każdego narodu


Ponieważ taniec ma duży wpływ na rozwój osobowości człowieka, wywołuje naturalną potrzebę zaspokojenia emocjonalnego oraz spełnia funkcję doskonalenia wielu cech motorycznych, powinien zajmować znaczące miejsce w funkcjonowaniu szkoły. Może być on doskonałą metodą realizowania zadań programu wychowawczego, zdrowotnego, profilaktycznego uzależnień, jak i wielu ścieżek edukacyjnych.

Taniec, dla większości młodzieży to dyskoteka, rytmy techno, hip-hop, braec-dance. Dlatego też w dobie elektroniki, wirtualnego świata warto młodym ludziom przedstawić historię i walory tańców ludowych. Celem koła powinno być doskonalenie postawy tanecznej, ale również moralnej i społecznej.

Na tego typu zajęciach uczniowie poznają podstawowe rodzaje tańców, kroki taneczne i figury polskich tańców narodowych oraz tańców ludowych innych narodów. Zapoznają się z pochodzeniem tych tańców oraz z kulturą i obrzędami rejonów, z których one pochodzą. Rozwijają poczucie rytmu, koordynację ruchową, podnoszą kulturę osobistą i sprawność fizyczną.

Takie zajęcia umożliwijają samorealizację oraz podejmowanie działań sprzyjających wzajemnemu zrozumieniu i współpracy, która może przynieść pożyteczne efekty: uświadomi uczniom pozytywną rolę tańca, nie tylko współczesnego, być może zainspiruje młodzież do tworzenia własnych rozwiązań choćby takich jak: korowody, układy taneczne, pobudzi chęć głębszego poznania tańca jako dziedzictwa kulturowego narodu.

Koło może uświetniać imprezy szkolne i środowiskowe.

Program przygotowany został w oparciu o ćwiczenia muzyczno – ruchowe i zabawy ze śpiewem. Uwzględnia przekazywanie wiadomości praktycznych i teoretycznych z zakresu historii tańca i zwyczajów kulturowych. Umiejętności praktyczne są w nim rozwijane przede wszystkim poprzez wzajemną wymianę doświadczeń uczestników koła oraz zaproszonych na zajęcia byłych tancerzy lokalnych kół tanecznych, instruktorów - gości, którzy zajmują się popularyzacją tradycji ludowych.




Autor: Elżbieta Bociarska
nauczycielka gimnazjum w Pionkach

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl