Wstęp
Program koła tanecznego w gimnazjum
Tańce ludowe dziedzictwem kulturowym każdego narodu
Ponieważ taniec ma duży wpływ na rozwój osobowości człowieka, wywołuje naturalną potrzebę zaspokojenia emocjonalnego oraz spełnia funkcję doskonalenia wielu cech motorycznych, powinien zajmować znaczące miejsce w funkcjonowaniu szkoły. Może być on doskonałą metodą realizowania zadań programu wychowawczego, zdrowotnego, profilaktycznego uzależnień, jak i wielu ścieżek edukacyjnych.
Taniec, dla większości młodzieży to dyskoteka, rytmy techno, hip-hop, braec-dance. Dlatego też w dobie elektroniki, wirtualnego świata warto młodym ludziom przedstawić historię i walory tańców ludowych. Celem koła powinno być doskonalenie postawy tanecznej, ale również moralnej i społecznej.
Na tego typu zajęciach uczniowie poznają podstawowe rodzaje tańców, kroki taneczne i figury polskich tańców narodowych oraz tańców ludowych innych narodów. Zapoznają się z pochodzeniem tych tańców oraz z kulturą i obrzędami rejonów, z których one pochodzą. Rozwijają poczucie rytmu, koordynację ruchową, podnoszą kulturę osobistą i sprawność fizyczną.
Takie zajęcia umożliwijają samorealizację oraz podejmowanie działań sprzyjających wzajemnemu zrozumieniu i współpracy, która może przynieść pożyteczne efekty: uświadomi uczniom pozytywną rolę tańca, nie tylko współczesnego, być może zainspiruje młodzież do tworzenia własnych rozwiązań choćby takich jak: korowody, układy taneczne, pobudzi chęć głębszego poznania tańca jako dziedzictwa kulturowego narodu.
Koło może uświetniać imprezy szkolne i środowiskowe.
Program przygotowany został w oparciu o ćwiczenia muzyczno – ruchowe i zabawy ze śpiewem. Uwzględnia przekazywanie wiadomości praktycznych i teoretycznych z zakresu historii tańca i zwyczajów kulturowych. Umiejętności praktyczne są w nim rozwijane przede wszystkim poprzez wzajemną wymianę doświadczeń uczestników koła oraz zaproszonych na zajęcia byłych tancerzy lokalnych kół tanecznych, instruktorów - gości, którzy zajmują się popularyzacją tradycji ludowych.