Scenariusz został wykorzystany w czasie obchodów Spring Day
in Europe - Dzień Wiosny w Europie, organizowany przez Europejską Sieć Szkół
(EUN). Może jednak być przydatny do zorganizowania apelu lub dowolnej imprezy
związanej z Unią Europejską.
Do konkursu przystępują trzy trzyosobowe drużyny
reprezentujące klasy IV, V i VI. Do kibicowania warto zaprosić oprócz klas
IV-VI również dzieci z klas młodszych. Mimo że niektóre pytania konkursowe mogą
być dla nich trudne i niezbyt ciekawe, efektowna oprawa konkursu (pękające
baloniki, muzyka, kolorowe rysunki) zapewni wszystkim doskonałą zabawę.
Zawodników należy wyłonić w drodze eliminacji wstępnych. Na
kilka dni przed konkursem rozdajemy dzieciom materiały z informacjami o UE (załącznik
1), po czym sprawdzamy opanowanie wiadomości, np. w formie krótkiego testu
„pytanie-odpowiedź". Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów, wejdą
w skład rywalizujących ze sobą drużyn. Taki sposób przygotowania do konkursu
mobilizuje większą liczbę uczniów do opanowania wiadomości o UE.
Do konkursu należy przygotować następujące materiały:
- 30 baloników (20 niebieskich, 10 złotych), w których zamykamy
kartki z pytaniami (załącznik 2)
- szpilki do przekłuwania baloników
- kartę z odpowiedziami (załącznik 3) - dla osoby
przeprowadzającej konkurs
- 30 kopert, do których wkładamy kartki z tekstami „zadania dla
każdego" (załącznik 4); zadań tych jest 10, ale każde drukujemy cztery
razy: dla każdej drużyny i dla osoby prowadzącej
- elementy, z których można wykonać flagę UE: niebieski karton i
samoprzylepne złote gwiazdki (do zadania nr 10 „dla każdego")
- nagranie hymnów państw europejskich
- kolorowe wydruki rysunków do konkurencji „skojarzenia" (załącznik
5); rysunków jest 40: 4 rysunki dla każdego z 10 państw do odgadnięcia
- tablicę, na której będą zapisywane punkty dla poszczególnych
drużyn
- trzy stoliki i krzesełka dla zawodników; na każdym stoliku
kładziemy kartki papieru i długopisy
Do przeprowadzenia konkursu potrzebnych jest 12 osób:
- 2 osoby prowadzące
- 2 osoby trzymające baloniki (efektownie wyglądają baloniki
bezładnie zmieszane niebieskie ze złotymi)
- 1 osoba odliczająca czas za pomocą stopera
- 1 osoba podająca koperty w czasie „zadania dla każdego"
- 1 osoba obsługująca magnetofon (nagrania hymnów)
- 4 osoby podnoszące do góry rysunki do „skojarzeń"
- 1 osoba zapisująca przyznane punkty