wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wiedza o społeczeństwie
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Konwencja o prawach dziecka a statut szkoły

Prawa człowieka, konkretniej...

Nie zaszkodzi aby przypomnieć w telegraficznym i skrótowym zapisie kilka praw zapisanych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

We wstępie pięknie niezwykle uznano przyrodzoną godność człowieka oraz zapewniono o równości oraz niezbywalności praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej i wskazano na te elementy jako podstawę wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie. Poza tym padło wiele naprawdę pięknych słów – poczytajcie w całości. Przypomnę jedynie kilka zapisów.

Artykuł 1. warto znać na pamięć i wypisać sobie wielkimi literami gdzie się da. „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swej godności i swych prawach. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa” – wielki szacunek!

Artykuł 2. uprawnia każdego człowieka do korzystania z praw zawartych w deklaracji - każdego!

Nie będę wypisywać wszystkich praw z tej pięknej Deklaracji, ponieważ zostaną one jeszcze powtórzone w kolejnych omawianych dokumentach, może w nieco zmienionej formie – ciekawskich odsyłam do całości tekstu Powszechnej Deklaracji.

My tutaj gadu-gadu o Deklaracjach, ale nadal jeszcze „jesteśmy w polu” z naszymi statutami, chociaż może o krok do przodu ruszyliśmy. Nawet spory krok. Ponieważ jak już wspomniałem Deklarację potraktowano dosyć lekko (jak mawiają młodzi: light’owo) – z całym szacunkiem – trzeba było czekać w naszym kraju i nie tylko aż do roku 1993 kiedy to w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano, a tym samym weszła w życie przyjęta umowa międzynarodowa w pod nazwą: Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz. U. z roku 1993, Nr 61, poz. 284). Od tego momentu już zupełnie jednoznacznie i wyraźnie prawa człowieka znalazły się w kanonie deklaracji wiążących. Wiążących, czyli zobowiązujących nasze Państwo (jego władze) do takich działań – w tym oczywiście legislacyjnych – aby prawa człowieka o których w tejże Konwencji jest mowa były realizowane (czyli już nie „light’owo).

Jakie tutaj mamy prawa? Jedynie przykładowo, albowiem głównie interesuje nas Konwencja o prawach dziecka.
  • prawo do życia (wskazane przypadki ograniczania prawa)
  • prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego (wskazane ograniczenia).
  • prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, mieszkania i korespondencji (ograniczenia).
  • wolność myśli sumienia i wyznania (ograniczenia).
  • wolność wyrażania opinii i prawo do uzyskiwania informacji (wskazane ograniczenia)
  • prawo do swobody zgromadzeń i stowarzyszania się (wskazane ograniczenia)
  • prawo proceduralne – do skutecznego środka odwoławczego do właściwego organu państwowego, także wówczas, gdy naruszenia dokonały osoby wykonujące swoje funkcje urzędowe (celowo podkreślone, gdyż do tego nawiązuje nowelizacja statutów!).
  • zakaz dyskryminacji.
Jak widać niektóre prawa można ograniczać. Można tego jednak dokonać tylko w przypadkach przewidzianych przez ustawę i koniecznych w demokratycznym społeczeństwie z uwagi na bezpieczeństwo państwowe, bezpieczeństwo publiczne lub dobrobyt gospodarczy kraju, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwom, ochronę zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności innych osób. Na koniec zapisano, że ograniczenia praw i wolności, na które zezwala niniejsza konwencja, nie będą stosowanie w innych celach niż te, dla których je wprowadzono. Jednakże aby zabezpieczyć ludzi przed władzami państwa, które to mogą w nieuwadze zapomnieć o poszanowaniu praw człowieka, powołano Europejską Komisję Praw Człowieka, oraz Europejski Trybunał Praw Człowieka, ale to już inna zupełnie sprawa i dlatego na chwilkę odsapnijmy i podsumujmy.

Podsumowanie:
  • prawa człowieka służą ochronie osoby ludzkiej przed władzą państwową.
  • prawa człowieka wynikają z godności osoby ludzkiej i służą jednocześnie jej ochronie.
  • prawa człowieka dzielą się na wolności (negatywne – zakaz ingerencji państwa) i prawa (pozytywne – nakaz działania państwa).
  • prawa człowieka można podzielić także m.in. na prawa materialne (poszczególne prawa dotyczące konkretnych spraw) oraz prawa proceduralne (prawo do dochodzenia na drodze roszczeń swoich praw – sądy i inne organy).
  • praw człowieka nie możemy sami się pozbyć ale mogą być ograniczane w wyjątkowych, przewidzianych prawem sytuacjach (wyjątek to bezwzględny zakaz niewolnictwa i tortur).
  • prawa człowieka w szkole dotyczą wszystkich ludzi: uczniów, nauczycieli, rodziców, innych pracowników itd. Po prostu są one powszechne i bez względu na to gdzie jesteśmy – zawsze jesteśmy ludźmi (chociaż czasem niewiele na to wskazuje) i prawa człowieka nam przysługują. Pamiętajmy jednak że dotyczą one relacji państwo - człowiek.




Autor: Maciej Osuch
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Uprawnienia ucznia pracujacego, maria (odpowiedzi: 0)
  • Wnuk moj chodzi do szkoly i pracuje.Nie wiem jak teraz wygladaja relacje pracodawca uczen.Kiedys uczen pracujacy zwalniany byl na lekcje.Dzisiaj pracodawca nie tylko wykorzystuje mlodego maksymalnie ale tez pomimo doniesionego zaswiadczenia ze szkoly pracodawca mowi a coz mnie to obchodzi,ze ty chodzisz do szkoly i nie zwalnia nawet w soboty.Sobota powinna byc dniem wolnym od pracy.Alesmy sie dorobili kapitalizmu na miare Medrcy Europy.
  • Proszę poradz mi co mam robic ;(, waldi (odpowiedzi: 0)
  • Witam mam problem dotyczacy mojej dziewczyny i ich rodziców ;( Ja mam 23 lata a dziewczyna w tym roku konczy 18 lat, Otóż chodzi o to ze jej rodzice nie potrafia sie pogodzic z mysla ze ich córka (choc nie widze zeby ja traktowali jak swoje dziecko) sie ze mna spotyka ;( bija ja, karza gdy tylko dowiedza sie ze sie ze mna spodka ;( wiem ze nie powinnem ingerowac w jej rodzine i to co tam sie dzieje, ale boje sie o moja dziewczyne!;( jest cała w nerwach cały czas, czasem nawet boje sie ze może przez to zrobic jakas głupote albo jeszcze cos gorszego;( kocham tę kobiete i wiaże z nia poważne plany i dzieki niej ja sam zyje, a przedewszystkim dla niej! moim zdaniem tam sa łamane prawa diecka i człowieka;( prosze powiedz mi jak moge temu zaradzic, jak ja uwolnic z tej tyrani;(?
  • ciekawe, jadzia (odpowiedzi: 0)
  • jest to bardzo fajna stronka pozdro dla wlascicieka
  • hmmm.., ewka (odpowiedzi: 1)
  • Bardzo mało jak dla mnie tych wiadomości:(
  • Super dziecko, Filipinki (odpowiedzi: 0)
  • Jest Supcioooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!:))
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl