poniedziałek 09 grudnia 2019 imieniny Leokadii i Wiesława 1953 - Urodził się John Malkovich
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Znaczenie baśni i bajki w redukowaniu lęków u dzieci w wieku przedszkolnym

Lęki u dzieci

Pisząc o znaczeniu baśni i bajki w redukowaniu lęków u dzieci w wieku przedszkolnym nie sposób jest choć w kilku słowach wspomnieć, co to jest lęk, jakie są jego rodzaje i objawy.Otóż lęk jest procesem wewnętrznym, który nie jest związany z zagrożeniem czy bólem, ale stanowi antycypację, czyli oczekiwanie zagrożenia w przewidywaniu niebezpieczeństwa, a jego pojawienie się wyzwala racjonalne sposoby działania. Rola przystosowawcza lęku polega na adaptacji do możliwości wystąpienia zagrożenia i pewnie dzięki temu jest on potężnym i jednym z głównych czynników rozwoju cywilizacji.
W wielu książkach popularnonaukowych i poradnikach medycznych czytamy, że lęki występują u wszystkich dzieci i są charakterystyczne dla ich rozwoju. Patrząc na przedział wiekowy to np. między 4. a 5. rokiem życia pojawiają się lęki nocne, między 4. a 5. różne, jakże często nieuzasadnione lęki związane ze zjawiskami atmosferycznymi (burzą, wiatrem) oraz zwierzętami (takimi jak m.in. psy, muchy, pająki).
Większość lęków jest wyzwalana przez bodźce, które uprzednio działały na nas i dotyczą one zdarzeń, jakich doświadczyliśmy. Jest to tzw. lęk odtwórczy.
Inny rodzaj lęku ma swoją genezę w osobach, przedmiotach, obrazach mających uwarunkowania w naszej wyobraźni (u dzieci są to np. potwory, duchy, czarownice). Ten rodzaj lęku nazwano wytwórczym.
Jeszcze innym rodzaj lęku jest związany z niezaspokojeniem potrzeb fizjologicznych oraz psychicznych. W tym przypadku lęk jest bolesnym odczuwaniem braku czegoś. Niezaspokojenie potrzeb fizjologicznych prowadzi do szeregu nieprawidłowości (od niedożywienia i jego konsekwencji, aż do śmierci włącznie), natomiast niezaspokojenie potrzeb psychicznych prowadzi do różnych patologii uniemożliwiających pełny, normalny rozwój psychiczny. Pozbawienie dziecka zaspokojenia potrzeby miłości, czy bezpieczeństwa prowadzi do upośledzeń umysłowych, emocjonalnych i społecznych, oraz wywołuje liczne zaburzenia somatyczne. Wszystkie ograniczenia w zaspokojeniu potrzeb dziecka powodują u niego występowanie różnorodnych lęków, dlatego bardzo ważna jest tu rola rodziców czy opiekunów dziecka, którzy w widoczny sposób powinni mu sygnalizować, że jest dla nich bardzo ważne, że go kochają.
Ostatnim rodzajem lęku, na który chciałabym zwrócić uwagę, jest lęk związany z obrazem własnej osoby. Ten rodzaj lęku pojawia się u dziecka najpóźniej ze wszystkich, o których wspominałam wcześniej, a pojawia się jako bolesne poczucie bycia gorszym. Każdy z nas, a dziecko szczególnie ma potrzebę postrzegania siebie pozytywnie (to przecież normalne), gdyż to buduje wiarę we własne siły, mobilizuje do działania, dzięki temu czujemy się lepiej. Negatywne czy złośliwe opinie kolegów i innych osób, szczególnie tych najbardziej dla dziecka znaczących, nieudane rezultaty działań, wyzwalają lęk i powodują oczekiwanie na kolejną porażkę oraz pesymistyczne myślenie, co w efekcie prowadzi do zamykania się w sobie, ucieczki od świata lub też autodestrukcji.
Objawy lęku występują w kilku sferach:

  • w sferze wegetatywnej (dotyczą układu pokarmowego i wywołują nadmierne ślinienie się, biegunki, suchość jamy ustnej, oddechowego - przyspieszony oddech, krążenia - szybka akcja serca, bladość lub zaczerwienienie skóry, nerwowego - rozszerzone źrenice, hormonalnego - wzmożona potliwość, moczowo-płciowego - parcie na mocz, motorycznego - wzmożone napięcie mięśniowe, oraz dolegliwości somatyczne - bóle głowy, brzucha, bezsenność),

  • w sferze poznawczej (związane ze sprawnością myślenia),

  • w sferze emocji (drażliwość, złość, przygnębienie, lepkość emocjonalna),

  • w sferze zachowań (behawioralnej) - trudności z mówieniem, drżenie, zgrzytanie zębami, ssanie kciuka, obgryzanie paznokci itd.).

  • Zainteresowanie się problemem lęku u dziecka jest bardzo ważne, ponieważ dzięki odpowiednio dobranym metodom można nauczyć je pomagać samemu sobie, uchronić przed zaburzeniami zachowania, a przede wszystkim poprawić jakość jego życia.





    Autor: Anna Tomaszewska
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl