niedziela 16 czerwca 2019 imieniny Aliny i Benona 1963 - Walentyna Tiereszkowa - pierwsza kobieta w kosmosie
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Agresja u dzieci

Uwarunkowanie agresji w środowisku rodzinnym (1)

Rodzina jest jednym ze składników środowiska wychowawczego. Ze względu na odpowiedzialność za dziecko (w sensie opiekuńczym i wychowawczym), usankcjonowaną przepisami prawnymi zawartymi w Kodeksie Rodzinnym, rodzinę nazywa się instytucją. Rodzina jest również nazywana „podstawową grupą społeczną, elementarną komórką życia w społeczeństwie".

W literaturze spotyka się także określenie rodziny jako naturalnej grupy społecznej, która jest najlepszym środowiskiem wychowawczym, dzięki możliwości zapewnienia dziecku opieki realizacji potrzeb emocjonalnych m.in. potrzeby bezpieczeństwa, miłości, kontaktu społecznego, szacunku, uznania i samorealizacji. Na pełną realizację tych potrzeb wpływają elementy sytuacji rodzinnej jak: skład rodziny, jej liczebność i stały kontakt pomiędzy wszystkimi członkami. Rodzina dzięki stałości składu osobowego daje dziecku oparcie i poczucie bezpieczeństwa. Stabilność środowiska rodzinnego stanowi z kolei bardzo ważny czynnik równowagi emocjonalnej.

W słowniku pedagogicznym rodzina określona jest jako mała grupa społeczna składająca się z rodziców, ich dzieci i krewnych; rodziców łączy wieź małżeńska, rodziców z dziećmi - więź rodzicielska, stanowiąca podstawę wychowania rodzinnego, jak również więź formalna określająca obowiązki rodziców i ich dzieci względem siebie.

Atmosfera panująca w domu ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój społeczny dziecka. Dobry klimat panuje wówczas, gdy członków rodziny łączą pozytywne więzi emocjonalne, takie jak: miłość, szacunek, wzajemne zaufanie, a stosunki między nimi oparte są na współdziałaniu i wzajemnej pomocy.

Zaburzenia więzi interpersonalnych natomiast mogą przejawiać się np. w postaci jawnej agresji w przypadku bójek, kłótni, okazywaniu sobie wrogości, lub w formie dystansu, który powstaje z powodu braku uczuć pozytywnych i obojętności uczuciowej. Jeśli nawet w domu nie ma jawnych kłótni i awantur, to i tak przed dzieckiem nie da się ukryć wzajemnej niechęci, a jeszcze bardziej nienawiści rodziców. Dorosłym często wydaje się, że dziecko nie zauważa złych stosunków panujących między rodzicami. Trudno im uwierzyć lub są nieświadomi tego, że sami są często źródłem zaburzeń zachowania swojego dziecka.

Uważa się, że samo oglądanie ma wpływ na powstanie agresji. W takiej sytuacji zostaje uruchomiony mechanizm identyfikacji, który powoduje dążenie do upodobnienia się do zachowania modela. Modele stosunków konfliktowych rodziny z sąsiadami, znajomymi i krewnymi także oddziałują niekorzystnie na rozwój społeczny dziecka. Bardzo niebezpieczne dla rozwijającej osobowości dziecka są konflikty między rodzicami i dziadkami. Jeśli w domu jest kilka osób dorosłych, które kochają dziecko i są autorytetem, a wyrażają różne zdania w podstawowych, dotyczących go sprawach to dziecko nie ma jednolitego wzoru. Utrudnia mu to kształtowanie charakteru i wpływa na zwiększenie pobudliwości i agresywności.

Do czynników zakłócających proces socjalizacji w rodzinie zalicza się także zmiany w strukturze rodziny. Rozłąka z jednym z rodziców może doprowadzić między innymi do utraty poczucia bezpieczeństwa. Rozbicie rodziny może wywołać depresje i różnego rodzaju objawy nerwicy, jak również stwarza sprzyjające warunki dla aspołecznego zachowania się. Dzieje się tak z powodu napiętej atmosfery i dysharmonii panującej w rodzinie. Taki dom przestaje dawać dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dziecko dąży do rozładowania napięcia, co może przybierać różne formy nie akceptowanego społecznie zachowania np. agresję, samobójstwo czy kolizje z prawem.

Innym czynnikiem związanym z życiem rodziny wpływającym na wystąpienie agresywnego zachowania się dzieci jest zła sytuacja materialna i mieszkaniowa. Bieda i niedostatek, ciągły brak pieniędzy zwiększa okazję do kłótni między rodzicami. Oskarżają się oni wzajemnie o nieumiejętności radzenia sobie w życiu, lub zmęczeni pogonią za pieniędzmi, nie mają czasu i sił na wychowanie swoich dzieci. Jeśli na dodatek do biedy dołączy ciasnota, to dziecko w takiej sytuacji ma bardzo trudne warunki do prawidłowego rozwoju, nie ma bowiem własnego miejsca do nauki, jest przeganiane i odrywane od zajęć. Nie szczędzi się przy tym dziecku pokrzykiwań, zakazów i kar cielesnych.

Dziecko jest stale niespokojne, nadpobudliwe lub zahukane. Niedomyte i źle ubrane jest często powodem krytyki kolegów w szkole. Wiele autorów uważa, że w małych mieszkaniach częściej podirytowani i dlatego reagują impulsywniej. Uważa się również, że najbardziej agresywne dzieci wywodzą się z rodzin, w których rodzice stosują kary cielesne. Z wrogości, nienawiści i strachu nie rodzi się miłość, szacunek i zaufanie do dorosłych, którzy korzystają ze swej siły, oraz przewagi i stosują przemoc.




Autor: mgr Bogusława Nikiel-Holewka
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl